Tråkigt att höra att det är flera Trivselhuskunder som har exakt samma upplevelse som oss. Kan tyvärr inte rekommendera Trivselhus till någon pga. de inte håller ingångna ”trygga” totalentreprenadsavtal.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
S sigismund skrev:
Tråkigt att höra att det är flera Trivselhuskunder som har exakt samma upplevelse som oss. Kan tyvärr inte rekommendera Trivselhus till någon pga. de inte håller ingångna ”trygga” totalentreprenadsavtal.
Hej ! Får ja fråga vart i landet du bor? Finns en familj i Kalmar som haft 1 helt år försening med sitt Hus pga oseriösa hantverkare ända ner t markarbetet att s ej blev gdk på slutsamråd o därför tog 1 helt år.
Är ju orolig nu när vi är under byggprocessen med dom så dyker alla dessa ärliga feedbacks fram som man sökt långt innan
 
L
H Husägaren87 skrev:
Min framtida dröm är att bygga nytt hus och få precis som jag vill. Men efter att, återigen, läsa dessa artiklar samt egna erfarenheter från byggbranschen gör ju att man drar sig.

Vad är bästa sättet att bygga nytt och få i princip felfri installation? Jag är tyvärr inte snickare själv, för då hade jag byggt huset själva..
 
Bara göra en lista över alla skitföretag man ska undvika. Spara på datorn. Klart!
 
L
Vi byggde vårt nya 2014. Köpte ett från Västkuststugan. Vi bestämde direkt att något nyckelfärdigt var inte att tänka på.
Vi tog en lokal mindre byggfirma, med vilka vi diskuterade andra entreprenörer och tog även här lokala sådana. Full kontroll under byggtiden. Direkta diskussioner om hur, när, vem och eventuella ändringar. Lokala entreprenörer vill göra ett bra jobb, då vi är en form av marknadsföring. Dåligt jobb=färre nya lokala kunder. Elektrikern kunde varit bättre, men det blev okej. Vi har inte haft några problem, sa till direkt om vi inte var nöjda med något.
Det är min rekommendation om man ska bygga nytt.
Det blev ett par hundra tusen dyrare, men en del av det berodde på förändringar under resans gång, samt altanbygge på 35 kvm.
Det ska vara en etablerad, svensk byggare. Finns flera bra med utländsk bakgrund. Det är inte namnet det hänger på. Men lycksökare utan utbildning och erfarenhet ska man akta sig för. Oavsett prisbild.
I längden blir det bara dyrare, krångligare livet blir ett h..vete.
 
A
A Agnetaj90 skrev:
Så tråkigt! Fattar känslan... Vi har exakt samma utdragna historia med Hjältevadshus. Dom beter sig precis likadant.
Inte så konstigt då Mikael R Olsson tidigare jobbade på Hjältevadshus
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Min första tanke är ändå att den elektriker som drar matningen ändå är ansvarig för att kontrollera förläggningen?
De kan väl inte bara skjuva i kabel utan kontroll?

Sen ingick säkert den elfirman i totalentreprenaden, men känns ändå som den ansvarsvinkeln saknas i artikeln.
Eller finns det inga sådan regler för markförlagda elkabel?
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Min första tanke är ändå att den elektriker som drar matningen ändå är ansvarig för att kontrollera förläggningen?
De kan väl inte bara skjuva i kabel utan kontroll?

Sen ingick säkert den elfirman i totalentreprenaden, men känns ändå som den ansvarsvinkeln saknas i artikeln.
Eller finns det inga sådan regler för markförlagda elkabel?
Peter1986 Peter1986 skrev:
Min första tanke är ändå att den elektriker som drar matningen ändå är ansvarig för att kontrollera förläggningen?
De kan väl inte bara skjuva i kabel utan kontroll?

Sen ingick säkert den elfirman i totalentreprenaden, men känns ändå som den ansvarsvinkeln saknas i artikeln.
Eller finns det inga sådan regler för markförlagda elkabel?
Det står att EON grävt ner servisen. Eftersom servisen väl både ägs och förvaltas av nätägaren, så är det också de som anlitar UE för dessa jobb?
 
D daniel_021 skrev:
Det står att EON grävt ner servisen. Eftersom servisen väl både ägs och förvaltas av nätägaren, så är det också de som anlitar UE för dessa jobb?
I början står det väl att grundentreprenören grävde ner. Sen senare står det att Eon grävde ner den, men det tolkar jag som åtgärd av felet inte ursprungliga arbetet. Jag kanske förstod fel.
Sen förlägger väl inte alltid nätägaren skyddsröret längre än till tomtgräns. Mätarskåp och skyddsrör gör väl byggherren oftast genom någon entreprenad?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ett så lätt fel borde "proffsen" hitta på halva tiden då? Men ändå byttes skåpet två gånger...
Som husägare har man faktiskt ett eget ansvar också, man måste kunna tänka lite själv.
Man fortsätter väl inte och använder något om det nu läcker.
Nej denna historia haltar och är vinklad.
 
G
Då går Trivselhus bort då! Usch, oseriösa företag finns överallt, bra att dom uppmärksammas!
 
  • Gilla
misterhenke och 1 till
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Då går Trivselhus bort då! Usch, oseriösa företag finns överallt, bra att dom uppmärksammas!
Ja kan med 100 % säkerhet säga att alla inköp eller affärer du gör är med oseriösa företag om du har denna inställning efter den här artikel.
 
  • Gilla
Hasselvargen
  • Laddar…
T twoody skrev:
Som husägare har man faktiskt ett eget ansvar också, man måste kunna tänka lite själv.
Man fortsätter väl inte och använder något om det nu läcker.
Nej denna historia haltar och är vinklad.
Står att det tagit 2,5 år. Blir ju svårt att inte använda diskhoon på så lång tid samt att man normalt ej får åtgärda felen helt el delvis själv om man ska kunna krävs åtgärd av entreprenaden som ja förstår det. Trivselhus hänvisade ju till ,att läckaget var för de slängt kökssopor för sällan men sedan tagit tillbaka det då det är en orimlig förklaring till att börja med. Tror inte Trivselhus skött detta snyggt. 2,5 år är på tok för lång tid.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Skulle det läck i 2,5 år så hade hela planet varit vattenskadat.
 
T twoody skrev:
Skulle det läck i 2,5 år så hade hela planet varit vattenskadat.
njae, där har du fel. Kolla på bilden det är inte som att det rinner vatten rakt igenom det är ett mindre läckage som skadat runt om. Där kommer ansvaret in på ägaren, d har nog inte dundrat på med fullt ös i kranen. Då hade nog planet varit skadat som du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.