Lite bråttom med denna frågan.
Fick en fråga av min elektriker igår om jag ville ha potentialutjämning i alla ledningar och betongplattan :-[ Detta skulle kosta ca. 5 - 6000 kr exkl. moms.
"Jaha och vad är det" var min första tanke.
Någon som kan förklara lite snabbt och enkelt för en lekman och är det "värt" att lägga upp 7500 kr på detta?
Skulle uppskatta ett extremt snabbt svar då elektrikern vill ha svar innan lunch idag pga att de skall gjuta plattan på tisdag och då måste han göra detta innan.
TACK!
 
du kanke skall fråga elektrikern.....
 
Självklar så vill han sälja in det till mig då han tjänar pengar på det. Vill höra åsikter från oberoende källor ....
 
at man kopplar ihop inkommande skyddsjord med alla andra saker som har förbindelse till sann jord, dvs vattenledning, elementrör, armering i betong, etc etc.

men även telejord och antennjord...

detta för att inga spänningskillnader ska kunna uppstå mellan skyddsjord och sann jord bland annat.
samt slippa en del störningar i systemet.
men även för att ha kontroll över eventuella krypstörömmar osv.

i en villa ser jag det kankse inte som fullt motiverat annar än som kompletterande åskskydd förståss, men i ett flerbostadshus skulle jag nog gärna se att man hade det.
 
master_mimer skrev:
at man kopplar ihop inkommande skyddsjord med alla andra saker som har förbindelse till sann jord, dvs vattenledning, elementrör, armering i betong, etc etc.

men även telejord och antennjord...

detta för att inga spänningskillnader ska kunna uppstå mellan skyddsjord och sann jord bland annat.
samt slippa en del störningar i systemet.
men även för att ha kontroll över eventuella krypstörömmar osv.

i en villa ser jag det kankse inte som fullt motiverat annar än som kompletterande åskskydd förståss, men i ett flerbostadshus skulle jag nog gärna se att man hade det.
Din rekommendation är alltså att jag skippar detta helt och hållet?
 
Om man tänker på att de flesta hus inte har potentialutjämning och klarar sig bra ändå så ser jag inte varför man ska kasta 7500:- på det ?
 
lite sent svarat nu, men ändå...

jag rekommenderar dig ingenting.

jag bara gav dig lite eget beslutsunderlag.
är man rädd för åskskador eller har en verksamhet hemma som är känslig för statisk elektricitet bör man jorda och potentialutjämna allt i hela huset, ska man bara bo och dväljas där så är det mindre nödvändigt.

är du snuskigt rik så varför knussla med 7000, träffar du hellre damer eller kör bil, gär det.

jag vet inte själv vad jag hade gjort iom att jag inte har någon kalkyl.

men din magkänsla om att jag ser det som en smula överambitiöst stämmer.
 
Från och med juni 2006 blir det tvingande med potutjämning vid nyinstallation.
 
Erik_D skrev:
Från och med juni 2006 blir det tvingande med potutjämning vid nyinstallation.
Exakt vart har du hört denna infon? Hittar inget om det :'(
 
Nya elinstallationsreglerna ss 4364000. Dom blir tvingande juni 2006.
 
Det har ju redan tidigare varit ett krav på potentialutjämning om än inte så hårt som i den nya standarden (SS4364000)

--
I SS 4364000 står det:
413.1.2.1 Huvudpotentialutjämning

I varje byggnad skall följande ledande delar anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet:
– skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
– huvudjordningsskena
– jordtagsledare (om en sådan finns)
– rörledningar av metall i byggnaden, till exempel gas- och vattenledningar
– byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
– armeringsjärn i betong, om tillämpligt.

Sådana ledande delar, som utifrån kommer in i byggnaden skall förbindas till huvudpotentialutjämningen nära det ställe där de förs in i byggnaden.
--

de två sista stecksatserna är ju intressanta vad innebär "om tilläpligt" :)
 
Jag lyfter upp tråden. Hus från -36, har bilat upp golvet, etc etc etc och imorgon tisdag kommer golvgjutaren.

Elektrikern och jag har diskuterat detta men aldrig i detalj. Nu är han utomlands. Kan jag skruva fast galvad vajer köpt på typ Biltema eller någon koppartråd och skruva/naja fast den i armeringen och sedan dra ner i ett ledigt rör för vidare uppdragning till en undercentral i källaren där han får göra det han ska med den?

Vad rekommenderar ni för tråd, betänk att tråden ska dras ~5m i grå flexslang för att komma upp till centralen?

Om jag drar ren tråd (galvad lina, koppartråd etc) ska jag konvertera den till FK (grön/gul?) eller ska jag dra den rena tråden ända fram till centralen.




Från Elrond:
"Tänk på att potentialutjämningsledare skall vara minst halva största skyddsledaren, dock lägst 6mm2 och behöver ej vara större än 25mm2. du kan använda koppar eller andra metaller
- En galvad lina på 8mm motsvarar ca 25mm2 CU
- En 10mm motsvarande lina ger ledningsförmåga motsvarande ca39mm2 CU
- Ett plattjärn på 30*3,5mm motsvarar ca 52mm2 CU"

 
Och vad är en FE-lina och var får man tag på 30m sådan som privatperson?!
 
Jag har bilat ur halva plattan, isolerat och gjuter nu nytt, armerat golv. Syftet var att göra/förbereda för potentialutjämningen när jag ändå hade det öppet. Dvs måste inte...

Jag var nyss inne hos "min" markfirma, MDT i Skogås. De hade själva ingen full koll på det här utan ringde upp deras elmaterialleverantörer och räckte över luren till mig. Av detta samtal med okänd teknisk support framkom:

Materiallista:
- Minst två fästen per matta, E0680450 (najning ej godkänd)
- Varmförzinkad "ståltråd", E0680010 (dra ingen kopparkabel, galvanisk korrosion i fästpunkterna mot armeringen)
- Övergångsklämma ståltråd-koppar kabel till central (förhindrar galvanisk korrosion), E0680466
- MK- eller RK-kabel upp till central

Supportkillens uppfattning var att det kunde vara lönt att göra detta i ett gammalt hus så länge man har koll på att alla stora metallkonstruktioner i byggnade ansluts. Om inte riskerar man bara att orsaka problem. Med tanke på att jag har 6-7 stålbalkar med armering i mitt källartak/bjälklag - samt troligen under väggarna i källaren - som jag inte kommer åt så avrådde han mig starkt från att göra detta.

Med tanke på kostnaden, att jag inte har full koll och att gjutning ska göras om 24h har jag fattat beslut om att stå över detta och jag känner inte att jag kommer att sova dåligt för det  ;)  

Men stort tack för hjälpen!!


Någon som har ett bra förslag vad jag ska göra med ett VP-rör som sticker upp ur golvisolering som nu inte nyttjas?!?! ::)
 
Termostatrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.