Hej tips på hur man kan göra golven stabilare i ett mockfjärds elementhus med källare?

Fått tips om att sätta en trä balk i källarens tak för att styva upp golvet på entreplan.

Men tänkte man skulle limma/skruva golv gips med?

Nån som gjort nåt sånt och kan förklara vad man använt och om de funkar/nöjda.

Mvh/Tony
 
Jag har limskruvat golvgips i köket innan jag la in klinkers. Blev betydligt stabilare. Jag lade skivorna vinkelrätt mot golvplankorna.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
J Johan Matsson skrev:
Jag har limskruvat golvgips i köket innan jag la in klinkers. Blev betydligt stabilare. Jag lade skivorna vinkelrätt mot golvplankorna.

La du ett lager gips eller 2? Vad lima du med för lim? :)
 
Jag lade ett lager golvgips. Limmade med ardex s48 och satte en skruv var 15 cm över hela ytan.
 
Vad körde du för skruv? :) drog de bra?
 
Flytspackla du nå innan klinkers? Har du golvvärme? :)
 
Har ingen glovvärme och flytspacklade inte utan lade fix och klinkers direkt på golvgipset. Använde ganska stora plattor och allt sitter fortfarande perfekt nu tre år senare.
 
Blir det inte kalt utan golvvärme? :) okej värkar ju kanon! :)
 
Jag har inte upplevt avsaknaden av golvvärme som ett problem. Källaren har ju värmen påslagen även om jag har lägre temperatur på källarplanet än i övriga huset. Jag upplever inte klinkergolvet som kallt, däremot är ju nackdelen med att inte lägga in värmegolv att man inte kan ta bort elementen i rummet.
 
Hade du nån primer då du lima med ardex s48? Eller slipa du golvet?
 
Jag slipade de värsta ojämnheterna och använde primer.
 
Primer direkt på trägolvet? Vad var det för primer du använde?
 
Mikael_L
T Toneey skrev:
Fått tips om att sätta en trä balk i källarens tak för att styva upp golvet på entreplan.
Om det är att själva bjälklaget som sviktar för mycket så hjälper en extra gipsskiva nästan ingenting, då är det att förstärka golvbjälkarna eller stämpa upp underifrån som gäller.
 
Ursäkta sent svar.
Jag minns tyvärr inte vilken primer jag använde.
Beträffande att förstärka upp golvbjälklag som alternativ så går det givetvis att göra och man kommer antagligen att få ett mycket styvt golv. Dock innebär det med hänsyn till hur golven är uppbyggda i elementhus ett extremt stort jobb, i realiteten att bygga om betydande delar av våningen. Att sätta golvgips fixar man på en dag och till en låg kostnad. Efteråt upplevs Golvet som mycket styvare än innan. Jag överväger själv att göra det i fler rum när jag får tid och ork.
 
Det har säkert skrivits i andra trådar här på BH, men för framtida elementhusägare som dyker på just den här tråden: CZ på elementhusakuten tipsade om att regla golvet underifrån med 45x220-reglar. Dessa ska sen skruvas fast med 8x240-skruv ovanifrån (d.v.s. genom hela bjälklaget). Om man ändå står med ett naket golvbjälklag så är inte heller denna åtgärd någonting som tar särskilt mycket tid eller pengar i anspråk.

Mitt eget tips till metodiken ovan, är att om man bara har tillgång till golvbjälklaget underifrån, så styvar man upp rätt rejält genom att skruva fast reglarna enbart underifrån också. Det man bör tänka på är att använda skruv som fäster i golvbjälklaget, men inte i regeln. Själv hade jag 6x100-skruv tillgängligt, så jag tog dessa.

Detta inlägg är som sagt menat att komplettera tråden, inte att säga att ena sättet är rätt och det andra är fel. Båda angreppssätt går dessutom att kombinera, om man så vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.