Hej! Brukar ni rita möbler innan ni sätter igång och snickrar? Vilken mjukvara använder ni isf?
 
Framförallt ritar jag i 3d om det är trixiga saker, om jag vill testa olika mått för att se när det ser "bra ut" eller om kunden vill se sin skiss omvandlad till modell med korrekta proportioner o träslag. Själva 2d ritningen är oftast inte så viktig, mer för att ha i verkstan o ha måtten enkelt tillgängliga.

Kör fusion 360 för detta, både 3d och ritning.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Framförallt ritar jag i 3d om det är trixiga saker, om jag vill testa olika mått för att se när det ser "bra ut" eller om kunden vill se sin skiss omvandlad till modell med korrekta proportioner o träslag. Själva 2d ritningen är oftast inte så viktig, mer för att ha i verkstan o ha måtten enkelt tillgängliga.

Kör fusion 360 för detta, både 3d och ritning.
Det verkar vara rätt så avancerad historia för mig hobby snickare. Finns det kanske lite enklare varianter?
 
Fusion 360 är inte så avancerat som det verkar vid en första anblick. Grunderna är rätt lätta att lära sig.
Rekommenderar det starkt.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Som många andra kör jag Google Sketchup, vilket du kan få tag i gratis. Det är rätt (vissa skulle nog säga väldigt) användarvänligt. Däremot tror jag att ex. Fusion 360 är mer proffsigt. Men för de flesta ändamål är Sketchup jättebra och jag har aldrig känt mig begränsad av det (förutom möjligtvis kunskapsmässigt)...

Edit: ser att Fusion 360 går att få som en som Free Trial i 1 år. Ska prova den för att rita cykelskjulet...

Edit 2: bara vid en första anblick skulle jag anta att Sketchup är lättare för en nybörjare. Känner igen mkt av det som finns i Fusion 360 i Sketchup. Även om Fusion 360 verkar vara mer yrkesmässigt skulle jag av intrycket på 10 min anta att Sketchup är lämpligare för en ovan hemma-pysslare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jurij The Fury
  • Laddar…
Skulle rekommendera desktop-versionen SketchUp Make 2017 som är gratis. Den finns på
https://www.sketchup.com/download/all

Det finns en nyare variant som du kör i webbläsare, men den känns inte lika funktionell. Sedan något år tillbaka så är nyare desktop-versioner inte gratis utan har en begränsad test-period.
 
  • Gilla
Jurij The Fury
  • Laddar…
Fusion 360 är gratis för hobbyanvändare, inte bara ett år. https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

E
n fördel med Fusion är att det har inbyggd CAM vilket är en fördel om man även är intresserad av CNC. Finns även inbyggd slicer för 3d printing (har jag för mig, använder själv Cura för slicing) samt att man kan designa kretskort, hållfasthetssimuleringar etc etc.

Nu kanske inte alla dessa saker är relevanta för TS men om man som jag har fingrarna i många syltburkar så är det skönt mer en programvara som klarar mycket. Den totala inlärningskurvan blir på så vis lägre.

Tror dock att sketchup fungerar alldeles lysande för TS. Anledningen till att jag inte kör det är att det inte längre är gratis och då är Fusion i mina ögon en klar vinnare då det är en mer komplett programvara för lägre kostnad :)
 
  • Gilla
Jurij The Fury och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Fusion 360 är gratis för hobbyanvändare, inte bara ett år. [länk]

En fördel med Fusion är att det har inbyggd CAM vilket är en fördel om man även är intresserad av CNC. Finns även inbyggd slicer för 3d printing (har jag för mig, använder själv Cura för slicing) samt att man kan designa kretskort, hållfasthetssimuleringar etc etc.

Nu kanske inte alla dessa saker är relevanta för TS men om man som jag har fingrarna i många syltburkar så är det skönt mer en programvara som klarar mycket. Den totala inlärningskurvan blir på så vis lägre.

Tror dock att sketchup fungerar alldeles lysande för TS. Anledningen till att jag inte kör det är att det inte längre är gratis och då är Fusion i mina ögon en klar vinnare då det är en mer komplett programvara för lägre kostnad :)
Jag kommer att snickra en bokhylla, klädhängare och ett litet bord så jag tänkte rita allt så att det blir enklare att bygga.
 
Måste ju poängtera att jag inte satt mig in i F360, men ska göra det nu. Verkar ju väldigt bra!
 
Nu har jag provar både f360 och sketch o jag fattar ingenting. Det blir nog papper, penna o linjal.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns bra tutorials på youtube för båda programvarorna.
Har du kikat där eller läst på eller har du bara labbat själv?
 
M MatCan skrev:
Det finns bra tutorials på youtube för båda programvarorna.
Har du kikat där eller läst på eller har du bara labbat själv?
Labbat själv. Jag vet inte om jag har ork med att lära mig ett nytt datorprogram med tanke på ett litet jobb som jag ska göra.
 
Att börja rita i något av programmen utan tidigare erfarenhet är nog svårt, men om det bara gäller något enstaka projekt så lär det som sagt ta längre tid att lära sig programmet jämfört med att rita för hand.

Sedan så kan man ju så klart ha nytta av den erfarenheten för framtida projekt, men det får man ju själv bedöma om det är något som man vill göra.
 
  • Gilla
Jurij The Fury
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Att börja rita i något av programmen utan tidigare erfarenhet är nog svårt, men om det bara gäller något enstaka projekt så lär det som sagt ta längre tid att lära sig programmet jämfört med att rita för hand.

Sedan så kan man ju så klart ha nytta av den erfarenheten för framtida projekt, men det får man ju själv bedöma om det är något som man vill göra.
Jag tänkte precis på samma sätt. En platsbyggd bokhylla som ska byggas om två veckor och jag har inte ens skissat på den. Så tid att lära mig rita har jag nog inte.
 
A
Jurij The Fury Jurij The Fury skrev:
Nu har jag provar både f360 och sketch o jag fattar ingenting. Det blir nog papper, penna o linjal.
:crysmile:Det är samma här, jag kommer aldrig att lära mig. man får ha ritningar på servetter och brädstumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.