Hej,
Jag ska nu sätta på ny panel på min timmerfasad ovanpå gamla panelen med vindpapp och 1cm spikläkt för att den inte ska byggas ut så mycket. Jag tänker ta bort den nuvarande plåten runt fasaden och ersätta med nån typ av trälist ca 5-7cm då det är både snyggare och lättare åtgärd. Men hur gör jag för att inte vatten ska samlas på den?

Som ni ser på bilden så har fasaden stående panel längst ned plåtbleck (midja) sen liggande panel. Plåtblecket går runt hela fasaden och livar med alla fönster på nedre plan.
Någon som har tips/förslag hur jag kan göra?
 
  • Hörn av röd timmerfasad med liggande och stående paneler och plåtbleck som midja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har funderat på motsvarande när jag återställt alla fönster på vårt trähus. Där användes lutande 1-tumsbräda till alla fönsterbleck, med tillräcklig lutning är det inget problem med avrinningen. Ser ut som om du har den ursprungliga underliggande listen kvar under plåtblecket, den indikerar sannolikt vilken lutning som använts från början. Sen är det bara att ta fram virke i rätt dimension och ersätta blecket med. (Jag hyvlade 27mm panel för att komma ner till 1 tum och samtidigt bli av med den grovsågade ytan som försvårar avrinningen. Sedan ruggade jag ytan med 60-papper så att färgen får fäste).

Syns inte från bilden varför du ska spika ny panel utanpå den gamla - denna ser ju helt ok ut i stora delar i alla fall? Varför har du valt att inte bara ersätta de ställen som är dåliga och slippa bygga på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.