Jag var tvungen att flytta hydroforen från huset till garaget under en pågående renovering och har nu bekymmer med en tryckbrytare som slår av och på pumpen många gånger alltid när vatten förbrukas. Nedan lite bakgrundsinfo.

Läget innan flytten:
Brunnen med en djupvattenpump ligger ca 40m från huset. Från brunnen till huset ligger en PEM 32. Hydrofor och tryckbrytare sitter i huset. Från huset går vidare en slang till garaget (ca 30m lång PEM 25). Allt fungerar OK.

Efter flytten:
Hydroforen flyttas till garaget, men tryckbrytaren lämnas kvar i huset (som sitter alltså mellan brunnen och garaget). Man ser att trycket vid hydroforen är lite lägre än tidigare, ca en bar lägre än tidigare. Vi får vatten till huset men problemet är som sagt att pumpen slås av och på.

Någon här som har en idé om vad som kan vara fel?

Och förresten, måste tryckbrytare sitta upprätt eller kan den vara installerad liggande...?
 
Problemet är att den sitter i huset och hydroforen i garaget. Att pem slangen är grövre innan tryckbrytaren gör att flödet är högre sen vid huset går det in i en klenare slang mellan hus och verkstad och då kommer trycket att öka innan den klenare slangen och ge de symptom du beskriver.

Tryckbrytaren påverkas inte av vilket håll den är monterad.

Detta bör du lösa så snart som möjligt. Skulle det vara min skulle jag stängt av den och startat pumpen manuellt tills det är fixat. För startar du den manuellt så blir det inga ryck.. men du måste sitta och passa med trycket i hydroforen..

Annars så finns stor risk att du bränner upp tryckbryteren. För varje gång pumpen startar och stannnar så rycker den till och den roterar lite fram och tillbaka vid start, detta gör att det finns risk att pumpen slangen eller elkaben nöts mot innsidan av borrhålet sörst risk är det för elkabeln och blir den skadad behäver pumpen dras upp för att byta.
 
Hhmmhhh....glömde nämna att lösningen är föreslagen av sakkunnig, men uppenbarligen var det inte genomtänkt

Den löste problemet med elkabel till pumpen i alla fall.... jag får ta och se till att det dras en skarvkabel till garaget.

Tack för svaret!
 
Eller finns det kanske någon lösning så man slipper kabeln?

Pumpen är en fas pump. Fjärrstyrd strömbrytare? Lösningen är på kort tid i så fall.
 
Redigerat:
Tryckbrytaren som du kallar den ska sitta på hydrofortanken. Det finns inget alternativ.

förklaring varför: luftkudden i tanken kan komprimeras, Detta medför att pumpen får viloperioder
 
Flyttade brytaren till hydroforen och det ser ut att problemet är ur världen.

Dock förstår jag inte förklaringen om viloperioderna, för trycket är ju ändå (ungefär) samma vid hydroforen som står i garaget och i huset där vattnet förbrukas... kan du förklara lite mer, är intresserad?
 
Luft kan komprimeras, det kan inte vatten.
Luften expandera när vatten tappas ur systemet. Det är denna ”luftkudde” som gör att vi har en fördröjning av pumpstart när en kran öppnas.
Tryckvakten måste sitta där luftkudden befinner sig, den sitter i luftkudden.
 
Sitter i luftkudden? Tryckbrytaren sitter vid hydroforen på ledningen som går till huset. Den enda skillnaden efter dagens flytt är att tidigare satt brytaren i huset på andra ändan av ledningen, men fortfarande på samma ledning. Tryckbrytaren sitter således inte i luftkudden i något av fallen utan på vattenledningen. Den enda skillnaden är med andra ord avståndet till hydroforen.
 
Ja, men då är inte avståndet så långt till ”luftkudden”, man kan inte ha otur jämt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.