Bilen jag tog över från familjemedlem, hade en bakre lyckta som är lite sprucken. Den verkar inte sprucken igenom hela plasten(?), men i alla fall på insidan av plasten. Jag kan se 3 "linjer" av sprickor vid lyktans böj, men även vid en smal v-formad kant på lyktan (där ser jag också lite fuktdroppar innanför plasten). Lyktan byttes för att originalet släppte in fukt.

Tidigare ägaren säger att man numera byter till begagnade reservdelar på bilar som har några år på nacken. Men jag har mycket svårt tro att man byter till lyktor med sprickor. Jag tror man inte sett sprickorna (de syns bara i solljus, eftersom sprickorna ligger mestadels i det vita backljusets område)

Jag ska ringa f-bolaget o se vad de säger. Kommenterar?
 
optimum
Köp en ny lykta eller en bra hel på skroten och byt själv.

Försäkringsbolaget kommer inte göra något åt en sprucken lykta.
 
Du har tagit över en bil.
Efter att di tagit över dem så tycker du den är trasig.
Varför skulle ditt försäkringsbolag bry sig om att du tar över trasiga saker?

Och ja man använder ofta begagnade delar. Framförallt för att dom är billigare..
 
A andersda skrev:
Du har tagit över en bil.
Efter att di tagit över dem så tycker du den är trasig.
Varför skulle ditt försäkringsbolag bry sig om att du tar över trasiga saker?

Och ja man använder ofta begagnade delar. Framförallt för att dom är billigare..
Du missförstår mig. Jag är förvånad att f-bolagets verkstad monterar en sprucken lykta för att ersätta en annan sprucken lykta. Ok tycker du?
 
Vad är det för bil och årsmodell?
 
C
Dracula Dracula skrev:
Jag är förvånad att f-bolagets verkstad monterar en sprucken lykta för att ersätta en annan sprucken lykta. Ok tycker du?
Låter inte OK, men jag skulle börja med att ta det med verkstaden.
 
Här krävs bilder.

Rent allmänt kan man säga att så länge den begagnadedelar kan ha mindre kosmetiska fel. Det har ju ofta delen som ersatts.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
A andersda skrev:
Här krävs bilder.

Rent allmänt kan man säga att så länge den begagnadedelar kan ha mindre kosmetiska fel. Det har ju ofta delen som ersatts.
Bolaget ska inte utföra förbättrande åtgärder, dock blir det ju oftast så när man får ta nya delar. Är bilen äldre än 2 år så ska man söka beg, dock finns det oftast få beg delar till så pass nya bilar. Man får dock inte använda äldre delar än bilen, dvs man får inte ta en dörr från en 2014 om bilen är från 2015.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.