Jag ska till och byta gummibälg på vår relativt nya Miele WMC 120.
För att komma åt och lossa på den inre spännringen behöver jag ta av topp och front.
Vanligtvis brukar det inte vara något problem men, där det normalt brukar sitta någon form av plastlock ovanpå en skruv, sitter det en annan försegling som jag inte lyckas rucka.

Är det någon här som vet hur jag ska göra för att ta mig in i maskinen?



Tvättmaskinens övre del nära försegling som användaren vill ta bort för att byta gummibälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin av märket Miele WMC 120 delvis demonterad med avtagen front och öppen tvättmedelslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt sprängskissen ska det vara den gamla vanliga att man tar bort täcklocken & lossar tx20 på vardera sida. Knackar in dem & lyfter locket.

Men däremot. Jag har aldrig varit med om att man skulle behöva ta bort toplocket för att byta bälg. Har du haft borta fronten ännu?
 
  • Exploded view diagram of a machine with numbered parts and disassembled components.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Hur gick bälgen sönder? Mest nyfiken så man undviker sådant själv. :)
 
Fredran Fredran skrev:
Enligt sprängskissen ska det vara den gamla vanliga att man tar bort täcklocken & lossar tx20 på vardera sida. Knackar in dem & lyfter locket.

Men däremot. Jag har aldrig varit med om att man skulle behöva ta bort toplocket för att byta bälg. Har du haft borta fronten ännu?
Tack för sprängskissen! Var får man tag på dem? Nej, jag har inte fått bort fronten än men det kändes som att det skulle bli för trångt för mina tjocka händer. Och jag hittade inte några flera skruvar att ta bort för att få av fronten. Trodde att jag kanske skulle komma åt det uppifrån.
Var angriper jag bäst fronten?
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Hur gick bälgen sönder? Mest nyfiken så man undviker sådant själv. :)
Bra fråga. Det började med att det lossade en skärva från framkanten för något år sedan, den limmade jag fast för att undvika vattenläckage. Förra veckan lät det jäkligt konstigt från tvättstugan när vi körde en mindre tvätt och då hade hela bälgen slitits sönder.
Enligt uppgift så ska det vara dåligt bälgen att köra överfulla maskiner eller hårda föremål så som nycklar och liknande. Och det har hänt att någon nyckel slunkit med och att trumman fyllts något mer än den är anpassad för. Det har dock verkligen varit undantagsfall.
En ny bälg går på drygt 1000 kr om man vill ha orginaldel, alltså mer än 10% av maskinens pris. Det finns skojigare utgifter än denna.
 
K Kavorkan skrev:
Tack för sprängskissen! Var får man tag på dem? Nej, jag har inte fått bort fronten än men det kändes som att det skulle bli för trångt för mina tjocka händer. Och jag hittade inte några flera skruvar att ta bort för att få av fronten. Trodde att jag kanske skulle komma åt det uppifrån.
Var angriper jag bäst fronten?
Jag driver eget bolag som framförallt lagar professionell tvättutrustning. Så jag har eget inlogg på mieles service sida för att komma åt sprängskisser osv.

Vet inte riktigt hur det funkar för privatperson, misstänker dock att det inte är lika lätt att få komma åt det.
 
K Kavorkan skrev:
Tack för sprängskissen! Var får man tag på dem? Nej, jag har inte fått bort fronten än men det kändes som att det skulle bli för trångt för mina tjocka händer. Och jag hittade inte några flera skruvar att ta bort för att få av fronten. Trodde att jag kanske skulle komma åt det uppifrån.
Var angriper jag bäst fronten?
Du kan plocka hela frontplåten framifrån.

Brukar vara något i stuk med 2st skruvar vardera sida nertill frontplåt
Ta bort bälgspänning/bälg, ta bort mutter/skruv strax under luckan.
Plocka skruvar till lucklås.

Så ska det vara klart
 
  • Gilla
Kavorkan
  • Laddar…
Fredran Fredran skrev:
Du kan plocka hela frontplåten framifrån.

Brukar vara något i stuk med 2st skruvar vardera sida nertill frontplåt
Ta bort bälgspänning/bälg, ta bort mutter/skruv strax under luckan.
Plocka skruvar till lucklås.

Så ska det vara klart
Absolut, min tanke att det borde vara så men fronten visar inga svaghetstecken någonstans så när som på T-30 skruven som satt mitt på. Det är helt slätt nertill och inga paneler att plocka av. Som det ser ut skulle jag behöva lyfta maskinen för att komma åt eventuella skruvar underifrån.

Tvättmaskin med främre panel öppnad utan synliga skruvar eller avtagbara delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tippat maskin bakåt för att se om dem är dolda?
 
MultiMan
K Kavorkan skrev:
Bra fråga. Det började med att det lossade en skärva från framkanten för något år sedan, den limmade jag fast för att undvika vattenläckage. Förra veckan lät det jäkligt konstigt från tvättstugan när vi körde en mindre tvätt och då hade hela bälgen slitits sönder.
Enligt uppgift så ska det vara dåligt bälgen att köra överfulla maskiner eller hårda föremål så som nycklar och liknande. Och det har hänt att någon nyckel slunkit med och att trumman fyllts något mer än den är anpassad för. Det har dock verkligen varit undantagsfall.
En ny bälg går på drygt 1000 kr om man vill ha orginaldel, alltså mer än 10% av maskinens pris. Det finns skojigare utgifter än denna.
Tack. Eftersom du inte vet exakt orsak så borde du kolla trumlager och upphängning/stötdämpare också eftersom jag sett maskiner som klämt sönder bälgen när glappen blivit för stort eller upphängningen börjar svikta så rörelserna blir för stora.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Tack. Eftersom du inte vet exakt orsak så borde du kolla trumlager och upphängning/stötdämpare också eftersom jag sett maskiner som klämt sönder bälgen när glappen blivit för stort eller upphängningen börjar svikta så rörelserna blir för stora.
Tack för tipset! Tycker mig ha noterat en viss obalans i centrifugeringen den sista tiden. Det kan ju vara en förklaring den den stora revan.
 
Fredran Fredran skrev:
Har du tippat maskin bakåt för att se om dem är dolda?
Fortfarande inte lyckats forcera. Undersidan av fronten/tvättmaskinen lika otillgänglig som fronten. Jag ska försöka söka lite till och återkommer om jag lyckas och i så fall hur.
 
K Kavorkan skrev:
Fortfarande inte lyckats forcera. Undersidan av fronten/tvättmaskinen lika otillgänglig som fronten. Jag ska försöka söka lite till och återkommer om jag lyckas och i så fall hur.
Kolla om detta hjälper dig.
Verkar vara skruvad vid panelen med. Har du otur är detta bakom plasten du har överst & då måste du bort med topplocket
 
  • Exploded view diagram of a washing machine with parts labeled and numbered.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kavorkan
  • Laddar…
Om du inte redan har löst problemet så kommer en beskrivning på hur du ska göra:

Bakom plastplupparna på sidan av locket sitter som vanligt 2st T20 skruvar. Du får sätta en smal mejsel eller kniv i mitten på plasten och bryta loss plupparna. Sen skruvar du ur skruvarna en bit och trycker sedan in dem för att släppa på plasthakarna bakom.

Lyft sedan av locket och plocka bort panelen. Det kan sitta någon skruv bakom tvättmedelsfacket, sen lyfter du panelen uppåt. Bakom den sitter ytterligare 2st T20 skruv. Innanför frontluckan så måste du släppa på lucklåset och T30 skruven i mitten. Sen viker du ut frontplåten och lyfter den uppåt, i nederkant står den enbart inställd, inga skruvar att ta bort där.
 
  • Gilla
Kavorkan och 1 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Om du inte redan har löst problemet så kommer en beskrivning på hur du ska göra:

Bakom plastplupparna på sidan av locket sitter som vanligt 2st T20 skruvar. Du får sätta en smal mejsel eller kniv i mitten på plasten och bryta loss plupparna. Sen skruvar du ur skruvarna en bit och trycker sedan in dem för att släppa på plasthakarna bakom.

Lyft sedan av locket och plocka bort panelen. Det kan sitta någon skruv bakom tvättmedelsfacket, sen lyfter du panelen uppåt. Bakom den sitter ytterligare 2st T20 skruv. Innanför frontluckan så måste du släppa på lucklåset och T30 skruven i mitten. Sen viker du ut frontplåten och lyfter den uppåt, i nederkant står den enbart inställd, inga skruvar att ta bort där.
Tack, jag hade givit upp men det här löste det hela. Väl igenom förseglingen var det ganska givet vad skulle ske och det hela tog omkring 20 minuter.
Krävs ju lite mer våld att forcera förseglingen än nödvändigt tycker jag. Det hade varit bättre med ett lock som man inte behövt förstöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.