C
Inspirerad av veckans tävling passar jag på att ställa frågan här...
Vi har letat rätt länge efter loungemöbler i moduler till vår balkong. Det känns inte aktuellt att hålla på att bängla in och ut dem genom huset varje säsong, därför måste de tåla att stå ute året runt.

Största problemet är så klart att hitta något med rätt mått, men vi har också insett att det är förvånansvärt många som inte kan stå ute på vintern enligt tillverkarens skötselinstruktioner.

Plastrotting eller metallram spelar ingen roll, men vi är ute efter bra kvalitet som håller sig fräscha länge och då kanske det är en robust aluminiumram man skall välja?

Vad säger ni som har erfarenhet av sådana möbler? Tips på produkter? Allmänna tips?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
C
Ingen som har loungemöbler på balkongen året runt och är nöjd?
 
C
Bumpar igen. Är det verkligen inte någon som är nöjd med sina året-runt-utemöbler?
 
konstrotting tål ju utomhus året runt, är väl plastrotting mer eller mindre.
Vi köpte några för 12 år sedan och de har alltid stått ute, inga problem alls.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S johd01 skrev:
konstrotting tål ju utomhus året runt, är väl plastrotting mer eller mindre.
Vi köpte några för 12 år sedan och de har alltid stått ute, inga problem alls.
Precis, plastrotting eller aluminium är väl alternativen. Men jag antar att det finns kvalitetsskillnader även på plastrotting?
Är som sagt flera tillverkare jag kollat på som avråder från att ha dem ute på vintern. Var köpte ni era?
 
Vi betalade runt 5-8 k (tror jag) för två fotöljer, en liten soffa och bord. :) På jysk.

Jag kan tänka mig att det kan bli en del onödig belastning på vintern pga snö, men det går ju att ställa dem så det ramlar ned. Och även skruvar kan ju kvaliten skilja sig åt tänker jag..

Sen så tror jag bra grejer generellt klarar sig utomhus bättre än vad tillverkarna säger, det är nog snölaster man ev behöver passa sig för. Vi köpte en studsmatta av bra kvalite för 10 år sedan som stått ute året runt, och den är i perfekt skick, men vi har ingen snö att tala om här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ute året runt, se till att det är aluminium stomme. Plast kan också blekas, men det sker successivt och då reagerar ni inte.
Men ett skydd på vintern är ju bra om det blir snö.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Men ett skydd på vintern är ju bra om det blir snö.
Skydd kan jag absolut tänka mig, men jag vill undvika att behöva bängla in och ut möblerna genom huset varje säsong.
Jysks plastrottingmöbler BASTRUP verkar ha stålstomme, så det kanske man skall undvika då?
 
Stålstomme ska inte vara nå problem, har några av jysk's absolut billigaste stolar. Brukar vara på kampanj för typ 100kr. Dom står ute året om, vissa ligger begravda i snön tills närmare valborg ibland.

Men inte har dom rostat bort trots att stålet är så tunt att dom blåser iväg
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M MasMats skrev:
Ikeas [länk] var jag nära att skaffa nu på kampanj. Känns prisvärd.
Ja, Ikea SOLLERÖN har jag fått tips på från annat håll också.
Men det är också stålstomme och skötselanvisningarna antyder att den inte är avsedd för att stå ute över vintern. :thinking:
 
Köpte en på Bauhaus ca 2013 som står på altanen.
Ingen aning vad instruktionen sa men jag tog för givet att den skulle kunna stå ute. Och det har gått bra, ser ut som ny fortfarande.
Dynorna tas in vintertid och ligger oftast under tak sommartid.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Stålstomme ska inte vara nå problem, har några av jysk's absolut billigaste.......

Men inte har dom rostat bort trots att stålet är så tunt att dom blåser iväg
Det som hände med några vi bytte ut var att vatten tog sig in i stommen och sedan rann ut som brunt rostvatten. Att den rostar bort är nog ingen risk.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, Ikea SOLLERÖN har jag fått tips på från annat håll också.
Men det är också stålstomme och skötselanvisningarna antyder att den inte är avsedd för att stå ute över vintern. :thinking:
Täcker du över den så kan den stå ute vintertid.
Och Sollerön är ju inget du flyttar runt så risken för det jag beskrev med rostvatten minimeras.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror att alla tillverkare gärna ”överdriver” lite i sina skötselanvisningar för att försäkra sig mot att kunde reklamerar produkter som gått sönder pga vårdslös användning.

De flesta som bor i lägenhet har ingen möjlighet att förvara sina loungemöbler på annat ställe än just balkongen så jag tror det är vanligt att de står ute året om.

Men som flera tidigare skrivit, täck över med en pressening på vintern så ska det nog funka.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.