Hej!

Funderar på att skaffa luft/vatten-värmepump till ett litet enplans kedjehus på 74m2. Grannen har en IVT AirX och även om det inte är jättestörande så gillar jag inte ljudet från utedelen. Mitsubishi skriver mycket om hur tyst deras anläggning är men det är svårt att jämföra bara deciBel. Det beror ju på vilket sorts ljud det är. Är det nån som har hört båda och kan jämföra. Huset är i ett lugnt område i en liten by så det finns inga andra ljud som maskerar direkt.

Bergvärme är förstås tystare men jag vill undersöka alternativen.

/Tobias
 
Redigerat:
N
Hej

vi köpte en Panasonic HZ35 UKE i vintras. Utedelen upplever jag som mycket tyst. Utomhus hörs den knappt även relativt nära. Inomhus hörs den öht inte.
Innedelen är tyvärr inte riktigt lika tyst och jag upplever den som besvärande högljudd på alla lägen utom de två lägsta fläktlägena.

Tittade också på Mitsubishi Hero och ångrar lite att jag inte valde den istället.
Jag har dock bara grannarnas ord på att den är tyst, har ej hört den själv.

glömde tillägga att vi hade IVT innan, som dock sjöng på sista versen. Den var dock rätt tyst inne, men hördes utomhus, samt släppte bedrövligt mycket kondensvatten utomhus. Den hade även en aggressiv avfrostning som gjorde att den stod stilla rätt mycket när värmen behövdes som bäst

mvh
Norra.
 
Jag säljer en del värmepumpar på jobbet och kan bara återge det mina montörer säger.

Dom monterar både Bosch (samma som IVT), Daikin och ibland nån Mitsubishi eller annat märke. Bosch tycker dom inte alls om på grund av ljudet, precis som du har lagt märke till. Daikin däremot sätter dom gärna både för att dom är riktigt tysta, både innerdelen men framförallt utedelen och dom är även enkla att montera (inget du kommer märka av men ändå). Mitsubishi har jag inget att säga om ljudet med dom är tydligen lite jobbigare att montera annars tror jag dom är likvärdig både Daikin och Panasonic som alla gör väldigt fina pumpar.
 
Trådskaparen frågar om luft/vatten ;)

När det gäller ljud/oljud och dess karaktär så skiljer det sig mellan folk vad man accepterar så du skulle nästan behöva lyssna på plats och vid olika last om ljudet är avgörande på grund av placering av utedel.
Bergvärme till ett ganska litet hus känns inte direkt vettigt kostnadsmässigt.
Nästan så du skulle kunna kika på luft/luft så du även får kylfunktionen.
 
Jag missade helt att det var luft-vatten du var ute efter, ber om ursäkt för det.

Då skulle jag slå ett slag för Daikins nya luft-vatten pump Top Grade. Installerade nyligen en sådan hos en kund. Kunden satte fast en liten vimpel i utedelen för att se om fläkten gick för han kunde inte höra den. Minsta modellen har dock lite hög effekt för ditt hus men det skadar inte mer än att priset blir lite högre.
 
Precis. jag var lite otydlig och använde förkortningar.
Luft/luft är förstås en möjlighet men det är lite synd att inte använda befintliga radiatorer. Och så måste jag isf skaffa vv-beredare och komplettera med el-element dit värmepumpen inte räcker.
 
SWe_ SWe_ skrev:
Jag missade helt att det var luft-vatten du var ute efter, ber om ursäkt för det.

Då skulle jag slå ett slag för Daikins nya luft-vatten pump Top Grade. Installerade nyligen en sådan hos en kund. Kunden satte fast en liten vimpel i utedelen för att se om fläkten gick för han kunde inte höra den.
Oj! Det verkar lovande. Synd med dimensioneringen då.
 
Nu tror jag inte det är något problem att få ut värmen från en luft-luftare på 74m2 så att du slipper elradiatorerna. Men självklart så får du inget varmvatten. Installationskostnaden är ju dock helt skiljda från varandra.
 
T Trrttsch skrev:
Precis. jag var lite otydlig och använde förkortningar.
Luft/luft är förstås en möjlighet men det är lite synd att inte använda befintliga radiatorer. Och så måste jag isf skaffa vv-beredare och komplettera med el-element dit värmepumpen inte räcker.
Ja luft/luft har sina nackdelar med just spridningen till hela huset.
Måste du byta beredaren så är luft/vatten helt klart ett alternativ.

Framgår inte vart i landet du bor men med tanke på hustyp och yta så kan senaste Mitsubishi SWM40 eller 60 vara alternativ
 
C Comfort Thomas skrev:
Framgår inte vart i landet du bor men med tanke på hustyp och yta så kan senaste Mitsubishi SWM40 eller 60 vara alternativ
Jag bor i Hällefors, 8 mil norr om Örebro. Men frågan kvarstår, är den tystare än IVT AirX?
 
  • Gilla
excavator
  • Laddar…
Vet ej hur IVT AirX Låter och har inte själv hört 40 eller 60 modellen från Mitsubishi Electric live på max.
Enligt hörsägen så ska dom ha behaglig ljudnivå men om ljudnivå/karaktär är avgörande så bör ni försöka lyssna på olika alternativ.
 
C Comfort Thomas skrev:
Enligt hörsägen så ska dom ha behaglig ljudnivå men om ljudnivå/karaktär är avgörande så bör ni försöka lyssna på olika alternativ.
Jag behöver ändå lite motion så jag kan ju cykla omkring i byn och se om jag hittar nån att lyssna på. :)
 
Ha ha ja det är en win win
Tror du får cykla långt då dom är rätt nya och störst chans är nog att kontakta Mitsubishi och höra om det finns någon installerad referens pump i din någorlunda närhet.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.