Köpt ett hus där en Automower 315 ingick.

Ni som har Automower... Ska skruvarna som håller fast knivarna skrapa i hasplåten eller rör sig knivskivan helt fritt under? På min skrapar de i rätt ordentligt vilket skapar en hel del oväsen.

Hur tyst bör man kräva att en Automower ska vara?
 
C
De skall inte skrapa i under normala betingelser, men de skrapar i om klipparen kör på något föremål.
 
Kan det vara att min hasplåt är för hår åtskruvad? Den tar i hela tiden och finns inte direkt något spelrum som gör att den skulle kunna ta i mer/mindre beroende på om klipparen kör på något...
 
Skruva loss skivan som sitter över knivarna o kolla om den blivit skev 3 Torxskruv se till att knivarna är skruvade
Skivan skall rotera fritt bör gå att rikta
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Skruva loss skivan som sitter över knivarna o kolla om den blivit skev 3 Torxskruv se till att knivarna är skruvade
Skivan skall rotera fritt bör gå att rikta
Har gjort det. Alla skrivar är åtskruvade och skivan är inte skev vad jag kan se. Tar i alla 3 skruvarna lika mycket.
 
Kolla lagret till skivan kanske fel där
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Kolla lagret till skivan kanske fel där
Kan du förklara lite mer :)
 
Jag kommer inte ihåg exakt hur man gör men när min klippare var ny föll hela skivan av o då
Kunde jag se hur det såg ut det var lätt att skruva ihop igen jag tror fästet gängade upp sig på något sätt
Har funkat flera år sen jag har en 310 men de är exakt lika
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Lite bilder kanske hjälper.
Svårt att avgöra om lagren är som de ska eller inte... Närbild på en skruv med skadat huvud och slitna lagerytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på lager i maskineri med damm och smutspartiklar, svårt att se skicket på lagren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gräsklipparknivblad med fokus på montering och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en svart plasthållare och tre metalliska lagringar mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som vet i vilken ordning de två lagren och den andra metallgrejen ska sitta?
 
Har du kollat att du har rätt skruv till knivarna det är bara 1 mm mellan skruvskallar o skivan . Annars vet jag inte min maskin går väldigt tyst.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Har du kollat att du har rätt skruv till knivarna det är bara 1 mm mellan skruvskallar o skivan . Annars vet jag inte min maskin går väldigt tyst.
Är det olika skruvar till olika modeller? Använder de som medföljde knivarna.
 
Det är samma till alla modeller se till att knivarna är lättrörliga o inte klämda av skruvarna
 
Jag tycker skruven man ser från sidan både ser ut att sitta snett och vara för lite iskruvad. Men det kan vara en synvilla också.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker skruven man ser från sidan både ser ut att sitta snett och vara för lite iskruvad. Men det kan vara en synvilla också.
Instämmer åtminstone i att skruven inte är iskruvad ordentligt. Det är en liten krage på skruven som tillåter kniven att rotera fritt även när skruven är dragen i botten, men kniven skall inte gå att vicka upp och ned. De skall stå rakt ut, och den där slokar betänkligt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.