jag ska köppa torp ställe med två hus nu funderar jag på lånapengar till köppa deta stället problmet är jag och killen har skulder men om läger huset i borgen borde det väl gå låna än då? eller om borgennär?

huset ska köppa kostar 165.000 är värdet det det är två hus och en ladugård 5 ha mark

så har ett par hus osm jag koemr hyra utt osm kan låna upp ca 45.000 på om kan utt gå från taxerings värdet på för ha bottelån bara i fortsätningen

då altså tänkt ås här
lantstället lånar vi 123750 kr
på par huset lånar vi 45000 kr

så båda har inte bästa eknomin men vi har latid klart oss plus vi har pengar på väg in

på deta setet fundera vi på om vi kan få lika bra ränta som vio har på det nuvarde lånet

så vi tänkt är lats flyta till lant stället hyra utt par huset med en kallhyra tror vi komer hyrra utt parhuset för 1500-2500 i månaden vet inte riktig än vad man kan ta för en 5 rum köks hus i kal hyra vad tror ni var många frågor fudneringar osm behöver svar?

 
Hemmakatten
Mycket vackra hus, framförallt det äldre huset.
För mig som är Stockholmsbo, låter 165.000 som väldigt lite pengar. Bara att slå till! :D Men jag antar att detta hus ligger i Norrland någontstans. Då kanske man bör fundera över hur bra det går att hyra ut det ena huset? Kommer det att finns hyresgäster? Å andra sidan så är 165.000 inte mycket att låna. OCH med 5 ha mark till. JAG skulle köpa, definitivt!!
Lyckat till!! :)
 
165.000 är inte als faligt för deta stället. som skat det är i norrland.
när gäler hyra utt andra huset äre nog inga problem då dom här ofta hyr utt parhus som det är sådant jag har idag.

lånen komer för båda husen liga på ca 2500/kvartalet då komer vi gjöra så att hyran för parhuset ska gå in betla räntorna på lånet så med hyran men vi koemr okså avbetla lånen med 500 kr på det lånet som är på parhuset.

det hur fudnera ska på måndag gå på banken hör vad dom säger.
 
Vilken idyll :D!

Håller med om att 165000 inte låter som någon stor summa att låna.

Hur mycket ni kan ta i hyran är nog svårt för någon som inte känner den lokal marknaden att säga. Där vi bor skulle du lätt kunna ta över femtusen i kallhyra för ert parhus, men det är i södra delen av landet. Ni kanske kan sätta in en annons och se om ni får napp på tvåtusen femhundra?

Jag skulle slå till ;D
 
sak och prata med på banken i stan i morgon se vad odm kan gjöra


men tycker inte ska vara några problem med tanken på jag komer hyra utt och då komer jag läga alla pengarna på hyrran på låne kostnaderna troligen om tar 2500 i kallhyra komer jag amontera med 750-1000 kr i månaden ska betla av ett lån i taget eller en del på båda?

 
ni som fåt låna vilekn inkomost har ni som itne lånat så mycket om ni förstår mig vi har inte så stor inkomst ca 10.500

 
Vad menar du med skulder? Att du har andra lån eller att du har någon form av betalningsanmärkning? Det sistnämnda är nog inte så populärt bland bankerna....

Annars tror jag säkerett att du kan få lånet godkänt förutsatt att de anser sig få tillräcklig säkerhet i huset.
 
jag har både annat lån och betlnings anmärkning summan jag sa är vad vi har till sammans men så att

jag tycker att huset ksa vara till räkligt säcker hete

som jag komer latså låna upp ca 45.000 på deta parhuset har nu då komer på det lånet ta deta huset som borgen när och här är det 180.000 annars har jag okså en borgen när kan nalita okså om så önskas.

ev komer han som kan borgan köppa mit par hus avm ig för hyrra utt.

och blire så då åfr han köppa det biligt men då fatas det ca 35.000 men då fundera jag på låna ca 90.000 frö ha lite pengar öfr kuna gjöra redan fårn början lite renoveringar och det är bra med ett lån på huset okså. då har vi 55.000 till renovering och så killen kan börja med körkortet ksa tita in vändigt i morgon.



 
men sedan kan beräta sedan väntar vi in försäkrings pengar efter som min kille elelr sambo för par år sedan kapade två fingrar på vänsterhand och är vänsterhänt så han komer nog få utt hel del pengar inom några veckor som verkar

 
Det verkar som om sagatess konstruktion bygger på att kunna låna en del på det ena huset och en del på det andra. Kan det verkligen fungera?

Vill inte banken ha ett lån och hela fastigheten som säkerhet för detta lån?

Kan man dela upp lånen och låta en byggnad vara säkerhet för säg 50% och en annan byggnad säkerhet för 50% av lånet?

Bankens säkerhet ligger ju som sagt i fastighetens värde. Men om det skulle bli problem att betala lånet - vad gör då banken med ett hus som står på en fastighet som innehåller fler byggnader?

 
Jorg skrev:
Kan man dela upp lånen och låta en byggnad vara säkerhet för säg 50% och en annan byggnad säkerhet för 50% av lånet?
Nej, man lånar på fastigheten (=fastighetsbeteckningen). ;)
 
vi tänkt prova den grejen bara för att sliåa topen lån då vi ev står med två fastigheter. men ev blire så vi bara flytar det befintyliga lånet till nya huset för vi har en köppar på gång eller par intrsant om råden som vi ska rigna i morgon kola om dom är intreserad

vad skulle ni betla för ett par hus med ny renoverat bad rum? och ny slipade trä golv med öppen-spis det fins osm ni vet i norra sverige taxerings värde 182.000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.