Jag tänkte göra om garaget till gillestuga och ska därför isolera taket. Idag ligger det 15 cm spån som är torr och fin. Det är gott om utrymme för isolering ovan ca 70 cm till plåttaket. frågan är om jag kan lägga isolering ovanpå eller... ???
jag hadde tänkt göra det lite enkelt och hålla ner kostnaden.
 
Om det du undrar är "kan jag lägga isoleringen på spånet" så går det bra.
 
Ja...jo det var det jag tänkte...kanske ska vara lite tydligare med frågan. Vilken isolering är lämplig att läga direkt på spånet och hur mycket ?
 
Vilken isolering är lämplig att läga direkt på spånet och hur mycket ?
Har jag varit du så skulle jag lägga på ca 25 cm extra spån. Då är det garanterat torrt och fint i framtiden också. Spån är överlägset då det gäller att transportera bort ev fukt om man inte har någon fuktspärr.

Har själv ca 45 cm spån i min gamla vind, det har funkat bra utan fuktproblem de senaste 80 åren..



 
Du kan likaväl lägga på cellulosa (ekofiber) som har likvärdiga egenskaper som spånet.

www.ekofiber.se
 

Du kan likaväl lägga på cellulosa (ekofiber) som har likvärdiga egenskaper som spånet.
helt ok.

Man kan också köpa sk stallströ för tex hästar, finns på Granngården i vacuumförpackade plastsäckar. Lätt att hantera.
 
Men det är väl egentligen inte isoleringens sort som styr om man får fuktproblem eller inte....

Att isoleringen transporterar fukt är knappast bra för vindsmiljön - det är dock bra för isoleringen själv som d¨å inte möglar så lätt. Bäst är förstås att se till att ingen fukt kommer dit alls...

Att isolera mera, oavsett hur man gör det, är ju en av de bidragande orsakerna till att man får problem. Man sänker temperaturen på vinden och ökar på så vis risken för att fuktig luft (som kommer utifrån eller innifrån) kondenserar på träbitar som sedan möglar.


Men självklart är det vettigt att lägga på mer isolering om där bara ligger 15cm idag. Det jag vill säga är att det inte är mindre risk för fuktproblem bara för att man lägger dit spån. Man bör alltid vara observant på vindsmiljön när man tilläggsisolerar.



 
Men det är väl egentligen inte isoleringens sort som styr om man får fuktproblem eller inte....
Jag har själv sett hos en bekant som i sitt gamla hus hade isolerat ett nytt rum med ca 30cm Gullfiber ett annat rum var sedan tidigare isolerat med ca halvmetern spån. Något år senare var vi upp och kollade, Gullfibern var tydligt fuktig. Luktade illa. Rummet med spån var hekt OK. Sommaren därpå så bytte vi plats med isoleringen efter att Gullfibern fått torka i solen. På sen hösten kollade vi igen. Samma fenomen uppstod i Gullfibern trots att den hade bytt rum. Spånet var UA.. Ska dock påpeka att fuktspärr saknades i båda innertaken.

Av någon anledning så kondenserade fukten ut i Gullfibern och blev där kvar. I spånet som borde varit påvekat av samma mängd fukt (vattenånga) så hade det försvunnit och vädrats bort av vindventilationen.

Idag är det spån ovan båda rummen men mängden har ökats till ca 70 cm, skall bli kul att se hur det fungerar då.

 
kan ju bero på att spån inte är något vidare på att isolera.. 15 cm spån är lika bra som 7 cm gullfiber..

borde vara varmare ovan på spånet änn på gullfibern..

Källa:
http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html
"Hur mycket kan jag spara på att tilläggsisolera på vinden? Idag finns det 15 cm kutterspån och vinden har en yta på 100 m2.
15 cm kutterspån isolerar ungefär lika bra som 7 cm mineralullsisolering. Om man lägger på en skiva som är 9.5 cm och en 5 cm tjock matta med papp på ovansidan blir besparingen ca 30 kWh/m2 och år, dvs 3 000 kWh per år. Om man istället lägger på två stycken 9.5 cm skivor och en 5 cm tjock matta med papp på ovansidan blir besparingen ca 50 kWh/m2 och år eller 5 000 kWh per år. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.