Ska bredda uppfarten och byta ut de gamla telefonstolparna mot mursten, inte bestämt mig riktigt. Nivåskillnaden är lite drygt 10-15 cm (fall ut mot vägen). Tänkte lägga stenen efter att jag paddat bärlagret och sedan fylla med 5cm slitlager på uppfarten. Räcker det eller behöver stenen komma ner längre i marken för att bli stabil? Stenen jag tänkte använda mäter 15 cm i höjd så jag tänkte klara mig med en rad.
 
Jag håller på med en liknande manöver. Ska dock asfaltera på ena sidan stenen och har en häck på andra sidan.

Jag kommer lägga ut 0-18 som packas. Sen ställa ner stenen. Eventuellt gjuter jag fast stenen med jordfuktig betong innan återfyllning. Tänkte ha 5-7 cm visning på stenen mot asfalt.
 
Ok! Ja asfalt håller ju kvar den bättre än gruset för min del, men tänker att den bör ligga kvar ändå. Men bra med tips från någon annan som gör samma sak. :)
 
Två tredjedelar av stenen ska ligga under mark för att det ska bli stabilt. Är det byablock eller liknande så är det bäst att lägga två lav varav det undre är helt under mark.
 
Byablock? Vad är det? Jag tänkte mursten av betong från Byggmax, 30x30x15 och i så fall limma ihop. Men då kanske det är vettigt med två rader. (y)
 
raubtier raubtier skrev:
Byablock? Vad är det? Jag tänkte mursten av betong från Byggmax, 30x30x15 och i så fall limma ihop. Men då kanske det är vettigt med två rader. (y)
Byablock är Starkas "standardmurblock"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.