Hej!
Jag har funderat på varför det aldrig finns en "riktig" öppen spis i nybyggda hus? Med riktig menar jag att den är helt öppen, dvs inga glasluckor eller liknande för elden.

Beror det på nya regler, att det anses oekonomiskt eller att det är omodernt? Eller något annat?

Jag skulle så väldigt gärna vilja ha en riktig öppen spis i mitt hus!
 
tja.. Anledningen är väll att det är så Opraktiskt skulle jag tro..!

Glöd som skvätter ut i huset....
usel värme återvinning..

dock så är elden snyggare, mera levande.. :-X

Ev så finns det någon miljö regel för det också.. finns ju miljö regler på vanliga kaminer iallafall.. måste vara miljö godkänd.. annars blir det eldningsföbud.. o det vet jag pga jag talade med komunen i dag om det...
 
Tror knappast att man måste godkänna en öppen eldstad ( enbart skorsten skall vara kontrollerad). Att  elda i öppet eldstad med överskott av luft är det mest miljövänliga  näst efter att inte elda alls ;).
Inte mer än 10-15% verkningsgrad :(
Det kan vara eldningsförbud i området oavsett vilken kamin man har.
gaia
 
Jag tror inte att det är det miljövänligaste att elda i öppen spis. Tvärtom.
Detta beror på att man aldrig kommer upp i dom temperaturer som krävs för att få en miljövänlig, nära fullständig förbränning. Den omkringliggande luften kyler förbränningen.
 
Överskott av luft ;D... är nog inte så många hus som har det.. kostar ju pengar att ventelera.. ;)

ok ovavsett miljön, bra el dålig..

Så kostar det ju en del att mura en sådan.. Ok en vanlig kamin kostar säkert lika mycket eller mer.. men är ju som sagt var otroligt mycket bättre.. ::)
 
Exakt! Att kunna lägga in stockar och verkligen få barnen att inse att jultomten får plats i murstocken! ;D
 
Allting kretsar ju inte runt uppvärmningskostnad. Helt öppen spis är väldigt mysigt på vintern. Oavsett verkningsgrad blir det väldigt varm framför spisen och det är ju det som eftersträvas....
 
Många öppna spisar gör att det blir kallare innomhus ju mer man eldar. Den suger ut den varma luften inne i rummet och ny kall luft måste tas in via ventillationen. Jag tror detta är anledningen till att öppna spisen försvunnit.

plexi
 
Håller till fullo med Pleximaster.
Många öppna spisar har negativ verkningsgrad, suger ut luften ur rummet och gör närliggande rum kalla.
Jag hade iaf satsat på en öppen spis med insats, då får du den rätta känslan men behöver inte elda för kråkorna.
 
Vi håller som bäst på att bygga vårt hus, och har beställt en "vanlig" öppen spis i köket. Till den har vi dragit ett 110-rör för tilluft. Tilluften kommer att komma upp några cm framför där veden är placerad. Fick tipset av han som skall mura spisen. Förhoppningsvis tar elden iallafall lite luft den vägen. En viss mängd förbränningsluft kommer säkert ändå att tas från rummet. Vi får se... hoppas på att det funkar!
 
Vi har byggt öppna spisar med tilluft från plattan, två gånger. Jag tycker att det är snyggast med en vanlig öppen spis, sedan är det billigast att bygga också. Fast det är sant att det inte tillför lika mycket värme som insatser etc. Men det är klart snyggast. ;D

mvh
David
 
Hemmakatten
Inte vet jag hur ofta det muras öppna spisar idag. Men jag vet att vi definitivt kommer att ha en i nya huset!!
 
Hej!
Det var lugnande att höra att det inte verkar vara några regler som gör att man inte gör riktiga öppna spisar nuförtiden! Då blir det defenitivt en sådan för min del!

Att den ger mindre värme än en öppen spis med insats bryr jag mig inte om, jag ska inte ha den för värmens skull utan för det härliga sprakandet och den vackra elden!

Någon som har tips på en bra murare som gör riktiga öppna spisar i Stockholmstrakten?
 
Förresten, är det någon som vet ungefär vad det kostar att göra en öppen spis, med material, arbete och vad som mer kan behövas?
 
Poxeman skrev:
Håller till fullo med Pleximaster.
Många öppna spisar har negativ verkningsgrad, suger ut luften ur rummet och gör närliggande rum kalla.
Jag hade iaf satsat på en öppen spis med insats, då får du den rätta känslan men behöver inte elda för kråkorna.
Vi har en öppen spis med en "plåtlåda" i take på eldstaden (ovanför själva elden). Denna plåtlåda har i botten ett rör anslutet som mynar under altanen. På så sätt blir det självdrag genom systemet och kall utomhusluft sugs in i lådan och blåser sedan ut genom två hål i ovankant. Elden får sin luft från rummet och vi kan sitta och titta på lågorna och ha det mysigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.