T
Nyfniken Nyfniken skrev:
När man kalibrerar Fibaros puck så slår den på strömmen till markisen. Samtidigt så mäter den här mycket ström markisen drar och mäter tiden.

Eftersom en motor som går drar mycket mer ström än en som står still så kommer pucken sen veta hur lång tid det tar för markisen att åka in/ut. På så sätt så kan man även välja att köra ut halvvägs (den räknar alltså tid, inte sträcka).

Så ja, markisen kommer bara få spänning så länge den är på väg in/ut. Sen bryter den strömmen.
Låter ju genomtänkt :)

Kan Fibaro roller shutter vara utomhus? Så vi slipper sladdar i köket på väggen.
 
T tte skrev:
Kan Fibaro roller shutter vara utomhus?
De säger säkert att det inte går. Mina 50 cent: om du sätter den i en tät plastkapsling så kommer den generera tillräckligt mycket värme själv för att hålla näsan över vattenytan. Se till att sätta den så det inte blir en massa snö över bara.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Shelly 2.5 är annars ett alternativ.
 
leby leby skrev:
Shelly 2.5 är annars ett alternativ.
Shelly 2.5 är helt fel val när det finns liknande produkter som är skräddarsydda för markiser.
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Shelly 2.5 är helt fel val när det finns liknande produkter som är skräddarsydda för markiser.
Varför är Shelly 2.5 fel val? Vad jag förstår kan den vara utomhus.
På deras hemsida https://shelly.cloud/shelly-25-wifi-smart-relay-roller-shutter-home-automation/ verkar den kunna användas för markiser.

Men vet inte med vad den kan styras. Verkar kunna fungera med app i telefon, men ser inte om man alternativt kan använda fjärrkontroll eller annan sändare som man sätter på väggen.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Shelly 2.5 är helt fel val när det finns liknande produkter som är skräddarsydda för markiser.
Lite osäker på vad du menar, Shelly 2.5 ÄR avsedd för markis styrning. Sen GÅR den även att använda som ett dubbelt relä
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T tte skrev:
Varför är Shelly 2.5 fel val? Vad jag förstår kan den vara utomhus.
På deras hemsida [länk] verkar den kunna användas för markiser.

Men vet inte med vad den kan styras. Verkar kunna fungera med app i telefon, men ser inte om man alternativt kan använda fjärrkontroll eller annan sändare som man sätter på väggen.
Skulle säga att "Nyfniken" har fel i detta fall. De flesta som använder Shelly 2.5 använder den för markis styrning.
Man kan styra den via app som "ingår" eller en vanlig väggbrytare eller om man vill vara avancerad via mqtt

Jag har ett par stycken men använder dem som relä men bara att byta konf så är de avsedda för markiser.

Skärmdump av inställningsmenyn för Shelly 2.5 med markerad Roller Shutter-funktion för styrning av markiser.
 
Redigerat:
Jag pudlar! Fel av mig. :D
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.