Vi har det delikata problemet att vi har en såpass stor tomt att placeringen av garaget inte är direkt självklar :-? Vad ska man tänka på? Det kommer att placeras nära befintlig väg såklart, och inte ivägen för kvällssolen, men vi är inte riktigt överens om det ska placeras nedanför eller ovanför huset. Tomten är svagt sluttande...

Tipsa gärna om vad man ska tänka på vid placering av garage, så kanske vi kan komma överens ;D
 
Jag skall börja bygga mitt nu snart. Jag har valt att lägga garage och carport 10m från gatan, carporten är 6m således kommer själva garaget 16m från gatan. Jag vill nog ha mina fordon en bit in från gatan, för att kunna ha lite uppsikt över det hela. I nuvarande huset/garaget har jag samma mått med en bred infart och inget som skymmer när jag backar ut. Skall man ha garaget längre än så in på tomten, så vill det kanske till att man också kan vända bilen därinne. Nu vet jag inte hur stor er tomt är, men fundera över om det är lämpligt att anlägga en bilväg inne på tomten= stor yta som inte kan användas till mycket annat.
 
När vi valde vår placering av det fristående garaget så tänkte vi främst på hur mycket tid vi ville lägga på att skotta snö på uppfarten. Sen sa en arktitekt till oss att själva huset ger ett helt annnat intryck om garaget ligger bakom huset. Till slut bestämde vi oss för att placera garaget jämsides m huset; dels för att själva huset skulle komma fram mer o dels för att inte ha alltför lång uppfart att skotta. Ser helt ok ut nu efteråt.
 
personligen tycker jag att det ska vara när mellan garage o huset..............det vet man ju hur det blir annars med att ställa in bilen om man ska gå en bit...........o har man ändå väg fram till huset så ska ju den skottas i vilket fall...........alla som kommer kan ju inte ställa i garaget o plumsa i snö fram till stugan ::)
 
Hemmakatten
Håller med Inger och andra om att det är viktigt med närhet till huset (helst ska man kunna gå torrskodd in) och även om att placeringen av garaget kan skapa ett mervärde till fastigheten med en genomtänkt placering.

Hur är stilen på garaget? Är det i samma stil som huset? I så fall kan man lägga garaget så att det bidrar till en ökad trevnad och utnyttjande av hus och trädgård. Om inte så kan garaget placeras en bit från huset så att det naturligt bildas två enheter.
 
Vi har också stor tomt som sluttar lite och vi har placerat garaget på nedre sidan av huset. På så sätt blir huset mer framträdande än garaget, vilket vi såg som en fördel (alla kanske inte gör det).

Garaget står 10 meter från vägen och 5 meter från huset. Lagom mycket snö att skotta och avståndet till huset gör att man på sikt kan bygga ihop hus & garage (känns inte aktuellt just nu, men man vet ju aldrig...)
 
Tips från en snöhatande skåning:

Trädgårdstraktor med snöblad så behöver man inte slita så förbannat med det jävla snöhelvetet.. ursäkta mina svordommar men denna jäkla vinter har ju tagit kål på en skåning som mig.

Har inte haft så mycket snö här nere på 100år säkert.

Det var en bister mörk torsdagskväll som jag bestämmde mig att ALDRIG mer skotta snö för hand, stod där med 50cm snö på 80kvadratmeter uppfart snön bara fortsatte att vräka ner och vallarna som som snön skulle skottas upp över var redan över 1.5meter höga. och jag var lika förbannad denna gång som kvällen innan.

ALDRIG ALDRIG MER !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.