Hej.

Flyttat från en liten bostadsrätt till ett i min mening svinstort hus för ett tag sen. Vi hade besiktningsman och allt så att det gick rätt till och fick några akuta grejer fackmannamässigt lagade innan vi flyttade in.

Det som dock föll på vår (min) lott är en liten fuktskada på sutterängplan där man ser att tapeten börjat bubbla sig lite. Det handlar om någon decimeter upp och är inte ens en halv kvadratmeter stort.

Jag är en hejare på att riva tapet, men hur fixar jag sen den lilla fukt som trängt igenom? Ska jag lufta ut med byggfläkt ett tag och sedan måla med särskilt färg av nåt slag?

Tack på förhand.
Daniel
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är det alltså jord bakom väggen?
Hur länge sen är det som huset dränerades?
Vad skrev besiktningsmannen om fuktskadan?

Man brukar måla med silikatfärg i källare.
 
Hej

Tack så mycket =)

Jag må lägga till att jag är total novis i stort sett även om jag äger slagborrar och sågar och liknande som jag ärvt av min mycket händige storebror.

Såhär skrev besiktningsmannen: Trälamellgolv lagt på betongplatta, okänt om fuktskydd finns, på murad yttervägg finns målad väv, förhöjd fuktstatus ovan golvlist mot öst och norr.
Huset är byggt 1978.
Min uppfattning är att det inte har dränerats.

MVH
Daniel
 
BirgitS
Är det fuktskadan som du vill fixa som besiktningsmannen kallar för förhöjd fuktstatus?
Ska rummet det gäller bara användas som förråd eller liknande?
Trägolv på betongplatta låter inte riktigt bra.
 
Ja, det är fuktskadan jag vill ha åtgärdat. För honom verkade det inte vara en stor grej, men så vet en ju att de där går mäklarnas ärenden också. Dock gick fukten inte särskilt högt upp.

Rummet ska fortsatt användas som sovrum. Ska jag införskaffa en sådan mätare kanske?

Vet inte vad det är mellan betongplatta och golv. Bör man ha nåt slags luftflöde?
 
BirgitS
Om det ska vara sovrum är det nog bäst med typ ventilerat golv och silikatfärg på väggarna. Golvet blir ventilerat med klinker (dock ej stora plattor) eller lämplig heltäckningsmatta på betongen också.
 
Tack för hjälpen.
Tänker att de som lagt golvet en gång i tiden borde haft j8ll, men det kan en aldrig veta :)
 
BirgitS
Om du tar bort tröskeln så kanske du kan se hur golvet är uppbyggt/lagt.
 
  • Gilla
dankar10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.