tensiden tensiden skrev:
På de klippare jag känner till sitter regnsensorn på ovansidan. Alltså känner inte klipparen av om det är dagg i gräset. Ditt argument faller.
Nej. Det var ett exempel på teknisk lösning som robotfabrikanter implementerar för att förhindra klippning vid våt gräsmatta vilket är icke önskvärt. Denna sensor kan givetvis inte förhindra klippning där gräset blir blött av dagg som vid klippning under natten, där krävs att robotoperatören fattar beslut om att klippning ska undvikas under denna tid via lämplig programmering av robotens klipptider.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det jag säger är bara detta: har man råkat skaffa en robot som kräver i stort sett dygnet-runt drift för att sköta uppgiften så har man skaffat sig en gravt underdimensionerad anläggning. Var och en får undersöka själv hur den tilltänkta robotklipparen kan klara uppgiften och jag känner inte till hur varje tillverkare väljer att ange detta.
__
Ingen av de två robotklipparna jag installerat och driftar behöver arbeta mer än 6 timmar per dag för att sköta sin uppgift. Den ena är specad för 1000 kvm men används för ca 1400 kvm så den får jobba litet mer, den andra specad för 800 kvm men används bara för ca 600 kvm, går enbart ett pass per dag 5 dagar i veckan ca 1,5 timme klipptid per pass.
 
Redigerat:
Kan man programmera klipparen att arbeta på olika ytor olika dagar. Eller krävs det klippning varje dygn för att få optimalt resultat?
 
Igelkott med ärr i pannan äter torrfoder på en vit tallrik omgiven av småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har förmodligen skaffat mig en kompis över sommaren. En snörvlande krabat som har ett stort ärr i pannan kommer regelbundet sedan några dagar för att få uppblött torrfoder för katt och vatten. Undrar om hen varit i närkontakt med robotgräsklippare?
Katten som är husets ordningsman ogillar tydligt matgästen.
 
  • Gilla
  • Älska
yalazy och 9 till
  • Laddar…
Om klipptiden inte räcker till varför kör gräsklipparna så löjligt långsamt?
Ett lite större batteri och högre hastighet borde lösa problemen.

En robotdammsugare är ju avancerad som * och skapar en karta för att vara så effektiv som möjligt för att inte köra över samma yta för många gånger medans löjligt dyra robotgräsklippare irrar runt i blindo dygnet runt.

För mig som bara är allmänt teknisk kunnig så verkar det som tillverkarna mjölkar som satan för att hålla utvecklingen tillbaka så mycket dom bara kan.

Tänk själva om en gräsklippare bara hade hittat ytterkanten och följt den runt ett varv och sedan minskat till en mindre cirkel och fortsatt så.
Skulle halvera klipptiden rakt uppochner.
 
Jag är verkligen ingen fiende till igelkottar, men det här får mig nästan att vilja köpa en robot till. En bild (snodd dessutom) som visar en igelkott som drabbats av något helt annat och plötsligt är det ännu en gång en sanning att igelkottar dör i drivor av onda människor med robotgräsklippare. Lite mer källkritik och en kort promenad för att lugna ner sig mellan plötslig upprördhet och affektpostning skulle göra internet till något mycket trevligare.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Borde va omöjligt att reposta från FB, då stannar all smörja där istället för att bli sanningar i andra forum.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Det jag hävdar är att klippning nattetid är ogynnsamt för ett bra klippresultat, detta eftersom man bör undvika att klippa fuktiga/blöta gräsmattpor.

Om fler programmerar sina robotar att undvika klippning under dessa förhållanden så blir det fler som är nöjda med robotarnas prestationer vad gäller klippkvalitet, gräsets status. Bra.

Som en bieffekt av detta kan ev igelkottar slippa påverkas av nattklippande robotar, om nu detta skulle vara ett problem.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Är det inte oetiskt med ”sommarigelkott”?
hscn hscn skrev:
[bild]
Har förmodligen skaffat mig en kompis över sommaren. En snörvlande krabat som har ett stort ärr i pannan kommer regelbundet sedan några dagar för att få uppblött torrfoder för katt och vatten. Undrar om hen varit i närkontakt med robotgräsklippare?
Katten som är husets ordningsman ogillar tydligt matgästen.
 
Jag håller med om att FB inte är den mest objektiva källa man kan hitta, men jag hade innan jag såg inlägget på FB läst DN-artikeln "Antalet hotade arter ökar i Sverige", https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-hotade-arter-okar-i-sverige/ .

Därifrån hade jag sökt mig till SLU Artdatabanken på https://artfakta.se/rodlistan och hittat bland annat detta:

"Ett nytt hot har under senare år dykt upp i form av de självgående robotgräsklippare som många villaägare nu använder. Robotgräsklippare är eldrivna och tysta, och efter att ha laddats upp i sin laddningsstation kan de klippa gräs dygnet runt. Igelkottar som är ute och söker föda på gräsmattor märker inte alltid när en robotgräsklippare närmar sig. De kan bli påkörda och hamna under robotgräsklipparen, vilket kan leda till att de blir allvarligt skadade eller dödade."

Andra faror redovisas också: Landskapsförändringar, ökad biltrafik, igenväxning. Fast det finns inga hårda fakta med antalet dödade igelkottar av olika orsaker.

Jag gillar igelkottar och ser helst att de överlever i Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa77 och 3 till
  • Laddar…
K
Man börjar undra när vad det är för fel på folk när man anser det värt att döda igelkottar för att få en slät och fin monokultur att blända grannarna med.
 
  • Gilla
  • Älska
yalazy och 4 till
  • Laddar…
Finns arter som går till attack också... eller flirtar han:thinking:
 
  • Gilla
Hapsdog och 2 till
  • Laddar…
H Hammarenmittitummen skrev:
Är det inte oetiskt med ”sommarigelkott”?
Jag kan tänka mig att återuppta kontakten nästa sommar. Vinterförvaringen får hen sköta själv.:)
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag är verkligen ingen fiende till igelkottar, men det här får mig nästan att vilja köpa en robot till. En bild (snodd dessutom) som visar en igelkott som drabbats av något helt annat och plötsligt är det ännu en gång en sanning att igelkottar dör i drivor av onda människor med robotgräsklippare. Lite mer källkritik och en kort promenad för att lugna ner sig mellan plötslig upprördhet och affektpostning skulle göra internet till något mycket trevligare.
Du kanske skulle funderat och promenerat lite själv innan du postade trådens mest puerila inlägg. :crysmile:
 
Jag tror förvisso att igelkottar överkörda av gräsklipparrobotar är väldigt överdrivet, men som jag förstått det är det främst vissa typer av robotar som är ett problem – beroende på deras konstruktion.

Så, ett litet tips i all välmening om inte omsorgen om kottarna är vanlig godhetssignalering: ta reda på vilka robotar som är ett problem och kampanja specifikt mot dem.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.