Hej!

Har nyligen flyttat in i en lägenhet byggd 1959 och startat en mindre renovering av ytskikten i hallen. Plockade bort parkettgolvet som låg där och hittade då rester av svartlim, se bild. Någon tidigare ägare måste alltså ha plockat bort plastmattan som limmet fixerade. Jag har ingen möjlighet att kolla om detta gjordes enligt konstens alla regler med tanke på att limmet troligtvis innehåller asbest. Jag har heller ingen vidare kunskap inom området, och det är kanske därför jag känner en viss oro.

Det jag funderar över är om det finns en risk att gammalt damm från den renoveringen frigörs när jag plockar bort lister mm som kan ha kapslat in det? Går det att avgöra på bilderna om ytan är slipad på eller om limresterna har skrapats bort? Finns det något jag kan göra för att minimera onödiga risker?

Tack på förhand!
 
  • Golv i renoveringsfas med synliga rester av svartlim och avlägsnade ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt betonggolv med mörka svartlimsrester och kabel över ytan i en renoverad hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klart det finns en risk. det går inte att säga ja eller nej på det. Gå efter försiktighetsprincipen och vidta de åtgärder som gör att du sover gott om natten.
Jag hade exempelvis behandlat ärendet som att det var asbest och skyddat mig med mask vid sopning av ”dammet” och annat löst material.
 
Bra poäng! Sunt förnuft kommer man långt på. Har exempelvis våttorkat ytorna istället för att sopa/dammsuga för att minimera spridning osv. Blir nog även ett dammprov på analys...
 
Våttorka, vädra ut och måla över skiten.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Våttorka, vädra ut och måla över skiten.
Amen to that! Men vilken färg ska man i så fall använda och vad är meningen med att måla över? Ska ändå läggas golv ovanpå?
 
Måla med valfri täckande färg för att binda eventuellt kvarvarande fibrer. Inte för att det kanske behövs, men det tar inte så lång tid och du slipper vakna kallsvettig på nätterna.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
harry73
Egentligen kan det ju överallt finnas asbestdamm kvar från tidigare renoveringar, om det nu syns eller inte. Och även om jag tycker att man ska ta bra försiktighetsåtgärder när man jobbar med asbest, finns det gränser för hur försiktigt man ska leva.

Själv hade jag inte ens funderat över frågan, och hade jag funderat över det hade jag insett att dammet då kan finnas överallt, så även vid vanlig städning/dammsugning borde det finnas risk att virvla upp asbests. Och då hade jag antagligen bestämt mig att jag inte vill leva i den osäkerhet/med den försiktighet och bara struntat i den lilla risken att det finns asbest kvar, och den ännu mindre risken att det skulle påverka min hälsa.
 
harry73 harry73 skrev:
Egentligen kan det ju överallt finnas asbestdamm kvar från tidigare renoveringar, om det nu syns eller inte. Och även om jag tycker att man ska ta bra försiktighetsåtgärder när man jobbar med asbest, finns det gränser för hur försiktigt man ska leva.

Själv hade jag inte ens funderat över frågan, och hade jag funderat över det hade jag insett att dammet då kan finnas överallt, så även vid vanlig städning/dammsugning borde det finnas risk att virvla upp asbests. Och då hade jag antagligen bestämt mig att jag inte vill leva i den osäkerhet/med den försiktighet och bara struntat i den lilla risken att det finns asbest kvar, och den ännu mindre risken att det skulle påverka min hälsa.
Tack för ditt perspektiv. Kan helt och hållet förstå! Har personligen svårt att ha ett sådant förhållningssätt (och det bevisas ju enkelt eftersom att jag skapade tråden), men det ligger något i det du skriver...
 
harry73
NiklasPalmgren NiklasPalmgren skrev:
Tack för ditt perspektiv. Kan helt och hållet förstå! Har personligen svårt att ha ett sådant förhållningssätt (och det bevisas ju enkelt eftersom att jag skapade tråden), men det ligger något i det du skriver...
Jag brukar egentligen vara en som står på den försiktiga sida av asbest-diskussionerna. :)
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
Mitt tips var inte heller från någon teknisk eller vetenskaplig aspekt. Mer av typen att det kan vara värt att lägga ner en extra timmes jobb på att stilla sin oro.
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
Tack för bra diskussion! Alltid skönt att kunna dela sina tankar med andra.
 
Ta in en saneringsfirma så blir du av med att ;)
 
Kontaktade också en saneringsfirma för att få input från någon i branschen. Han var tydlig med att det inte skulle vara någon fara och menade på att eventuella fibrer från asbests skulle vara bortventilerat sedan länge. Sa också att de fibrer som finns kvar i resterna av limmet ska vara så pass hårt bundna att övermålning inte skulle göra någon skillnad.

Skriver detta för att dela med mig om någon annan i samma situation läser tråden i framtiden.
 
  • Gilla
Tea2 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för skillnad på nå ev spår av asbest från tidigare renovering och det som man kan hitta normalt i all slags luft helt naturligt då?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för skillnad på nå ev spår av asbest från tidigare renovering och det som man kan hitta normalt i all slags luft helt naturligt då?
Bra fråga! Min ursprungliga tanke var väl om den tidigare ägaren som tog bort plastmattan var slarvig med sin städning och lämnade damm med fibrer kvar under klickgolven som han sedan la på. På så vis skulle ju koncentrationen i luften kanske bli förhöjd när vi plockade bort golvet och de gamla dammet "väcktes till liv".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.