Jag är i färd med att riva och byta trallen mm på vår altan. Dels på grund av att trallen börjar bli tråkig och ålderstigen, dels på grund av att vatten läcker ner i det förråd som ligger under altanen. Som kan ses på bilderna ligger det nu tjärpapp och någon typ av gummiduk under trallen, vilken av någon anledning inte håller tätt. Någon mätbar lutning finns inte på "taket". Förrådet under är i byggt i anslutning till befintlig källare(delar bara vägg, ingen dörr finns från källaren), och jag använder det inte till något(var beskrivet som vedförråd vid köpet av huset). Hur kan jag göra för att få detta rimligt tätt, med en rimlig arbetsinsats och kostnad, utrymmet under är trots allt ingen bostadsdel.
 
  • Äldre trädäck på en altan som behöver renoveras på ett rött hus, med synlig tjärpapp och gummiduk under trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under renovering med avlägsnad trall och synlig tjärpapp, gummiduk och rödfärgat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna trallbrädor på en altan som avslöjar underliggande tjärpapp och gummiduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser nu att det under gummiduken är kondensvatten + en massa skräp på ovansidan som hindrat vattnet att rinna ut från terassen. Så min tanken nu efter att ha tänkt över alternativen som jag antar finns är följande:
- ta bort gummiduken.
- behandla befintligt papptak med primer.
- lägga ett lager takmassa.
- glasfiberduk.
- ett ytterligare lager takmassa.
- nya reglar direkt på detta(?)
- ny trall.

Vad tror ni som har mer erfarenhet?
Att reglarna ligger direkt på kan ju innebära att de ligger fuktigt en del av tiden. Är detta ett problem, eller kommer det ändå att hålla terassens livslängd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.