Hejsan

Jag är i startgroparna och skall bygga ett däck runt en pool. Har kikat på dimensioner gällande bärlinor och stödreglar och hittat tabeller av olika slag samt plintavstånd. Teori och praktik är ju dock olika så tänkte kolla med er som byggt många altaner.

Har skissat upp plintar och landar i plintavstånd 2 m och cc bärlina ca 1.4 (stödreglar). Vill att däcket skall vara helt stumt men har bara ca 40 cm att spela med till mark i nedre däck. Vilka dimensioner passar för bärlina och stödreglar. Ser avstånd samt placering plintar rätt ut? Gräver gärna mindre antal plintar såklart men vill inte riska stabilitet.

Gustaf
 
Vad hände med bilden?
 
K Kane skrev:
Vad hände med bilden?
provar igen, jag kan se den från datorn men inte mobilen.
 
  • Ritning av en tomt med markerat område för en pool och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
här är mina tänkta dimensioner, skulle gärna gå ned på stödregeln om det fortfarande kommer kännas stumt på distans 1.4 m
 
  • Skiss med mått på stödregel 45x170 och bärlinor 45x195 för byggprojekt.
Tack, frågan är bara hur det känns att gå på. är det svikt eller stenhårt. min största skräck är att grillen skallrar när man går förbi ett par meter ifrån :)

mvh
Gustaf
 
Kanske en dum fråga, och jag är själv bara en glad amatör, men tänker du att du ska lägga trallen direkt på golv/stödreglar som har cc 1400 mm? Blir det inte en del svikt i trallen med så glest mellan golvreglarna?
 
B Bonzo2000 skrev:
Kanske en dum fråga, och jag är själv bara en glad amatör, men tänker du att du ska lägga trallen direkt på golv/stödreglar som har cc 1400 mm? Blir det inte en del svikt i trallen med så glest mellan golvreglarna?
Så blev frågan upplagd, men förstås är det avståndet för bärlinorna som menas.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så blev frågan upplagd, men förstås är det avståndet för bärlinorna som menas.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så blev frågan upplagd, men förstås är det avståndet för bärlinorna som menas.
Fast avståndet mellan bärlinorna är ju angivet till 2m? Men det kanske är så att bärlinorna ligger på plintar med 2m avstånd och plintraderna står 1,4m ifrån varandra? Det känns rimligare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej, ja det är plintar med 2 m avstånd, plintrader på 1.4. Det är avståndet på 1.4 som gör mig osäker om jag skall gå upp till 170 istället för 145. Kommer lägga på trall 34x145 sedan.
var ute och vägde av. Har 43-50 cm från befintlig mark upp till överkant stödregel/golvregel.
 
Om man räknar på nedböjningen på en 1.4m lång 45x145 C24 som utsätts av en punktlast mitt mellan stöden ( ger största nedböjningen i mitten) på 200kg så blir den 2mm.
Går du upp till 45x170 så minskar nedböjningen till ca 1.3mm.

Så golvreglarnas nedböjning redan med 45x145 kommer inte att bli något problem när du dessutom har 34x145 trall.

Bärlinorna törs jag inte yttra mig om men man kan få problem där med bl a tvärkrafter i upplagen ,dock sträcker sig inte mina kunskaper tillräckligt långt för att kunna yttra mig där.
Jag dubblerade mina bärlinor, dvs 2 st omlottlagda 45x195 dels för att få enkla solida skarvar och för att hjälpa upp situationen med tvärkrafter i upplagen. (1.8m mellan plintar/upplag). Jag fick tummen upp för den konstruktionen när jag fick den kollad.

/Göran
 
Redigerat:
Jag var och tittade på trall idag och intervjuade ägaren av träfirman.
1. När man skarvar mitt på en regel så slår man på en kortling på var sida av skarven (i stödregeln) så man kan skruva längre från änden.
2. 34mm virke vrider sig hårdare än 28mm.
3. Använd inte dolda skruvar till 34mm virke pga vridkrafterna.
4. Använd skruv med stor skalle som håller i vridningen ordentligt.
5. 145mm brett virke får alldeles för stora springor på sommaren, speciellt om man skruvar dit dem med springa från början.
6. "Jag har 28x120 och kommer aldrig använda något annat".

Erfarna får gärna kommentera påståendena.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för all input, har gjort ett mellanting, raderna närmast huset får bärlinor på 45x170 och stödreglar på 45x170 bärlinorna grundläggs på plattor då det var stenlagt där innan. plattorna har en meter mellan sig.

Övriga bärlinor får grundläggs med plint på två meters avstånd och där kör jag 45x195 med stödreglar på 45x170.

Det går säkert att gå ned i dimension men det verkar finnas utrymme höjdmässigt. kommer nog inte ångra mig i efterhand :)

mvh
Gustaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.