K Keld skrev:
Det vilar på betongen, men brädorna klämmer fast med hjälp av pinnbulten genom, har fått efterdra nån gång!
Jättebra!
Det känns som en lösning för oss. jag vill verkligen inte borra i betongen, känns lite risky.
Så en bult som går från Hstöden och igenom stolpen?
 
pdov
Kan börja med att visa hur det ser ut vid en tågstation som jag brukar passera (bilden är tagen genom tågfönstret)
Ett högt plank längs en tågstation med metallstöd på en betongmur, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar vara en stabil lösning till ett högre plank.

Sedan kan jag visa hur jag löst det själv. Jag har bara byggt ett lägre staket, 60-90 cm, som är till för att hindra att någon ramlar in i grannens trädgård. Ville inte bygga högre eller tätare för att inte grannen skulle bo med ett plank då den synliga delen / höjdskillnaden är upp till en meter.

Jag vågade inte borra så nära kanten och ville komma undan med att borra färre antal hål än vad @Fredrik86 gjort. Sedan blir stolpskott vriden 90 grader mot lasten med de stolpskor som han valt. Kanske inte har så stor betydelse på ett staket men bygger någon högreplank så bör man tänka på det.

jag använde U-sko och borrade ett hål. Kollade med Benders vars L-stöd jag har och armeringen börjar 20cm ner på dessa. För att inte träffa armeringen borrade jag bara 15cm. Ville inte att stolpskorna skulle sticka upp för mycket så jag kapade dessa för att passa.
U-formad stolpsko delvis insatt i ett borrat hål i en betongplint med nätstaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

satte sedan fast stolpskon med ankarmassa och sedan stolpen med WAF skruv.
Staketstolpe fäst vid betongkant med skruvar och metallplatta, med grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det blev bra.
Säger inte att det ena är bättre än det andra utan ville bara visa på alternativ.
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Kan börja med att visa hur det ser ut vid en tågstation som jag brukar passera (bilden är tagen genom tågfönstret)
[bild]
Verkar vara en stabil lösning till ett högre plank.

Sedan kan jag visa hur jag löst det själv. Jag har bara byggt ett lägre staket, 60-90 cm, som är till för att hindra att någon ramlar in i grannens trädgård. Ville inte bygga högre eller tätare för att inte grannen skulle bo med ett plank då den synliga delen / höjdskillnaden är upp till en meter.

Jag vågade inte borra så nära kanten och ville komma undan med att borra färre antal hål än vad @Fredrik86 gjort. Sedan blir stolpskott vriden 90 grader mot lasten med de stolpskor som han valt. Kanske inte har så stor betydelse på ett staket men bygger någon högreplank så bör man tänka på det.

jag använde U-sko och borrade ett hål. Kollade med Benders vars L-stöd jag har och armeringen börjar 20cm ner på dessa. För att inte träffa armeringen borrade jag bara 15cm. Ville inte att stolpskorna skulle sticka upp för mycket så jag kapade dessa för att passa.
[bild]
satte sedan fast stolpskon med ankarmassa och sedan stolpen med WAF skruv.
[bild]

Tycker det blev bra.
Säger inte att det ena är bättre än det andra utan ville bara visa på alternativ.
Ser fint ut, så hade vi tänkt göra men då vi ska ha högt staket, ca. 170 scm, om inte högre så tror jag denna lösningen blir dålig för vår del.

Vi har även funderat på att gjuta i hålen mellan L-stöden, vi har NOT - NOT och sätta en sådan stolpsko som du satt, men fått till oss att det ionte blir bra. (av någon anledning så satte inte entrepenören NOT-FJÄDER)


Har någon erfarenhet av att gjuta fast stolpsko i NOT_NOT mellanrummet?
 
pdov
Ska du göra ett sådant högt plank som även kan bli vindfång så skulle jag satsa på varianten från järnvägsstationen i mitt inlägg ovan. Tror inte du ska vara rädd för att borra i L-stöden. Hyr bara rätt utrustningen så går det snabbt och smidigt.

Hur långa L-stöd har du? Om du verkligen vill gjuta i not-not tänk på att det inte blir för långt avstånd mellan stolparna. Väljer du en annan lösning kan du anpassa avståndet mellan stolparna men med not-not är du låst.
 
pdov pdov skrev:
Ska du göra ett sådant högt plank som även kan bli vindfång så skulle jag satsa på varianten från järnvägsstationen i mitt inlägg ovan. Tror inte du ska vara rädd för att borra i L-stöden. Hyr bara rätt utrustningen så går det snabbt och smidigt.

Hur långa L-stöd har du? Om du verkligen vill gjuta i not-not tänk på att det inte blir för långt avstånd mellan stolparna. Väljer du en annan lösning kan du anpassa avståndet mellan stolparna men med not-not är du låst.
Ja precis, vi hat varit inne på den lösningen vid tågatationen som du bifogade bild på. Hur vet man var armeringen går i blocken?

Våra L-stöd är 2 meter långa
 
pdov pdov skrev:
Ska du göra ett sådant högt plank som även kan bli vindfång så skulle jag satsa på varianten från järnvägsstationen i mitt inlägg ovan. Tror inte du ska vara rädd för att borra i L-stöden. Hyr bara rätt utrustningen så går det snabbt och smidigt.

Hur långa L-stöd har du? Om du verkligen vill gjuta i not-not tänk på att det inte blir för långt avstånd mellan stolparna. Väljer du en annan lösning kan du anpassa avståndet mellan stolparna men med not-not är du låst.

Sen undrar jag , kör man två plattjärn och bult rätt igenom? Eller räcker det med ett plattjärn på utsidan? Och slå in bult en bit i blocket och inte igenom?
 
A A. B skrev:
Hej. Vi ska också sätta staket på L-stöd. HAr din lösning funkar bra?
Den har fungerat kanon. Sitter stabilt och det går inte ens se att staketet svajar vid de kraftigaste stormarna.
Är väldigt nöjd med lösningen. Nu 3 år senare ser hållaren ut såhär. Kan även nämna att jag kallgalvade dem utanpå efter stolparna monterades och bultarna var åtdragna. Ett solitt staketfäste monterat på betongplatta med stabil kallgalvanisering tre år efter installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Den har fungerat kanon. Sitter stabilt och det går inte ens se att staketet svajar vid de kraftigaste stormarna.
Är väldigt nöjd med lösningen. Nu 3 år senare ser hållaren ut såhär. Kan även nämna att jag kallgalvade dem utanpå efter stolparna monterades och bultarna var åtdragna. [bild]
Ser jättefint ut.

Hur högt är staketet? Vi ska h ganska så högt (170 cm minst) vet ej om den lösningen funkar.

Hur långa bultar slog du ner?
 
A A. B skrev:
Ser jättefint ut.

Hur högt är staketet? Vi ska h ganska så högt (170 cm minst) vet ej om den lösningen funkar.

Hur långa bultar slog du ner?
110/180cm. kan exaktmäta ikväll.
Tänker du på gängstängerna i lstödet så är de ca 15 cm ner om jag inte minns fel.
Tänk bara på att verkligen blåsa rent i hålen innan ni trycker i kemankarmassan om ni tänkt göra de ☺️
 
Det var rejält högt. Du får gärna förklra närmre hur du gjort har nu något minne? Typ steg för steg? vi ska ungefär så högt med och jag har varit rädd att det blir för klent.
 
Vi har köpt plattjärn och ska köra betongakruv istället för att bulta rätt igenom. Frågan är nu; hur långa plattjörn ska vi sätta, dvs hur långt ner på betongen samt hur högt upp på stolpen?

Staketet kommer vara ca 180 hög samt ha en infästning på tomten ca 2 meter in på tomten och parallellt med stolparna på L-stödet.
(ska bli tak över ett utekök). Sedan fortsätter staketet över LStöden men lägre, 90 cm högt. Där ska vi ha 50cm långa järn, ca 40 cm ner på betongen samt ca 10cm upp på stolpen tror vi räcker. Vad tror ni?
 
pdov pdov skrev:
Kan börja med att visa hur det ser ut vid en tågstation som jag brukar passera (bilden är tagen genom tågfönstret)
[bild]
Verkar vara en stabil lösning till ett högre plank.

Sedan kan jag visa hur jag löst det själv. Jag har bara byggt ett lägre staket, 60-90 cm, som är till för att hindra att någon ramlar in i grannens trädgård. Ville inte bygga högre eller tätare för att inte grannen skulle bo med ett plank då den synliga delen / höjdskillnaden är upp till en meter.

Jag vågade inte borra så nära kanten och ville komma undan med att borra färre antal hål än vad @Fredrik86 gjort. Sedan blir stolpskott vriden 90 grader mot lasten med de stolpskor som han valt. Kanske inte har så stor betydelse på ett staket men bygger någon högreplank så bör man tänka på det.

jag använde U-sko och borrade ett hål. Kollade med Benders vars L-stöd jag har och armeringen börjar 20cm ner på dessa. För att inte träffa armeringen borrade jag bara 15cm. Ville inte att stolpskorna skulle sticka upp för mycket så jag kapade dessa för att passa.
[bild]
satte sedan fast stolpskon med ankarmassa och sedan stolpen med WAF skruv.
[bild]

Tycker det blev bra.
Säger inte att det ena är bättre än det andra utan ville bara visa på alternativ.
Vilken ankarmassa använde du?
Man måste köpa typ tryckpistol eller vad den hette…
 
pdov
M Mirre_80 skrev:
Vilken ankarmassa använde du?
Man måste köpa typ tryckpistol eller vad den hette…
Kommer faktiskt inte ihåg exakt vilket fabrikat det blev utan jag tog den som lokala XL-bygg hade på hyllan. Tror det var typ denna:
https://www.essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/kemisk-infastning/ankarmassa/ankarmassa-one/

Ja, du måste ha en fogpistol men det räcker med en manuell för 50 kr. Jag modifierade vår cykelpump med en extra bit slang för att blås ur borrhålen och klippte till en gammal flaskborste för att passa diametern. Ville inte köpa specialverktyg då jag förmodligen inte kommer göra något likande igen.
 
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Den har fungerat kanon. Sitter stabilt och det går inte ens se att staketet svajar vid de kraftigaste stormarna.
Är väldigt nöjd med lösningen. Nu 3 år senare ser hållaren ut såhär. Kan även nämna att jag kallgalvade dem utanpå efter stolparna monterades och bultarna var åtdragna. [bild]
Många år sedan du gjorde detta nu, men jag tänkte under helgen härma ditt sätt.
Det tråkiga är att jag måste nog sätta 26 st hållare, alltså ca 100 hål på min 32m långa mur

Minns du om du använde M8 eller M10 gängstång. Jag tänkte använda M8 då jag inbillar mig att m10 hamnar lite väl nära kanten. Men jag kanske oroar mig i onödan...
 
pdov pdov skrev:
Sedan kan jag visa hur jag löst det själv. Jag har bara byggt ett lägre staket, 60-90 cm, som är till för att hindra att någon ramlar in i grannens trädgård. Ville inte bygga högre eller tätare för att inte grannen skulle bo med ett plank då den synliga delen / höjdskillnaden är upp till en meter.

Jag vågade inte borra så nära kanten och ville komma undan med att borra färre antal hål än vad @Fredrik86 gjort. Sedan blir stolpskott vriden 90 grader mot lasten med de stolpskor som han valt. Kanske inte har så stor betydelse på ett staket men bygger någon högreplank så bör man tänka på det.

jag använde U-sko och borrade ett hål. Kollade med Benders vars L-stöd jag har och armeringen börjar 20cm ner på dessa. För att inte träffa armeringen borrade jag bara 15cm. Ville inte att stolpskorna skulle sticka upp för mycket så jag kapade dessa för att passa.
[bild]
satte sedan fast stolpskon med ankarmassa och sedan stolpen med WAF skruv.
[bild]

Tycker det blev bra.
Säger inte att det ena är bättre än det andra utan ville bara visa på alternativ.
Länge sedan du gjorde detta, men hur blev resultatet? Svajigt eller stabilt?
Hur långt har du mellan stolparna, ser ut som du har 28x45 som ribbor? Vill inte att de ska hänga ner sig på mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.