Hej
Jag har läst nånstans att ett tips är att efter bredspackling av vägg och innan målningen först "måla" väggen med tapetklister, som får torka ordentligt. Detta för att undvika att spacklet suger upp allt för mycket färg vid målningenm= det går år mindre färg. Någon som har erfarenhet eller vet mer om detta?

mvh
/Nina
 
Detta är vad "min" färghandlare sagt till mig ang. sugande underlag:
Om du skall tapetsera, förlimma med tapetklister.
Om du ska måla, grunda med billig takfärg.

Om man kan göra "tvärtom" vet jag inte..

Lycka till // Malin
 
Ja det har jag ;)

Det är riktigt som du säger att du bör stryka väggen med tapetklister innan eller ännu bättre med färg men att ta färg är inte nödvändigt med det blir bättre.

Efter det torkat gör en lätt avslipning med ett 120 sandpapper

Lättavslipning dra en gång upp och ner över väggen detta för att få loss dom värsta skräp partiklarna som kan sitta på väggen så som inte syns genom tapeten.

OBS
DVS du skall inte slipa som efter bredspacklingen för du ta du bort färgen/klistret som du applicerat på väggen.
 
Ok, jag målade på spacklet med grundfärg, och målade sedan två lager med väggfärgen, allt enligt rekommendation, och med färger, från färghandlaren. Men, när jag drog bort maskeringstejpen på listerna lossnade en del färg från väggen, som ett gummiliknande lager - ända in till spacklet (alltså ETT gummilager av grundfärg och väggfärg.) Spacklet där under var mjukt.

Vad har hänt? Kan det vara fara med resten av väggen, eller kan det vara enbart vid väggsluten? Någon som har någon aning? Något som kan/bör korrigeras?
 
Du ska ta bort tejpen när färgen är blöt... Är det inte allt för mycket kan du nog ta en liten pensel och måla dit färg på frihand, låter pilligt men ta en bit i taget så går det nog fort!
 
Ja, jag gjorde ett medvetet beslut grundat på lathet att inte ta bort tejpen efter första målningen med väggfärgen (hade inte tejp när jag målade grundfärgen), utan tog bort tejpen direkt efter den andra målningen, ca ett dygn efter att jag satte fast tejpen. Tejpen satt inte alls hårt, men, det kanske var så att det hade blivit ett för tjockt färglager som gick över tejpen, så att jag alltså tog bort färgens "undre lager" på ett par ställen?

Jag har målat i ny färg där det släppte, och jag tror inte att det kommer synas allt för mycket. Men jag är mest orolig för att det är något fel, att färgen liksom inte fastnat på resten av väggen. Eller om det är ett bergänsat problem vid de ställen där färglagret gått över tejpen...
 
Ingen fara, färgen sitter jag lovar.....
 
Du måste alltid ta bort tejpen innan färgen torkat när du målar med latexfärg annars händer det som hände dig att färgen följer med tejpen. Färgen sitter kvar som det ska på resten av väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.