Jag planerar för ett trädgårdsprojekt i vilket jag ska täckbarka och plantera en del växter i ett område av trädgården där jag även har en uppsamlingsbrunn. Det känns dumt att inte utnyttja vattnet i brunnen och när jag snart ska gräva i närheten av brunnen, så är det ju kanske bra att veta vilken typ av pump jag ska ha. Vattnet ska jag använda till att vattna närliggande växer, men vill även kunna vattna gräsmattan med spridare. En dränkpump är väl enklast och smidigast, men ger väl för dåligt tryck till vattenspridare ? Hittade dränkbar hydroforpump på nätet som kan funka, men lite väl dyr (drygt 5000kr). En vanlig pumpstation typ clas ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/41-1005 funkar nog men är ganska ful att ha stående framme, vill inte heller ha något pumphus där. Funderar annars på att ha en enkel dränkpump i brunnen för att vattna växter med, och en pumpstation på typ en vagn, stående i garaget, som man drar fram om det blir så torrt att gräset behöver vattnas. Är det någon som vet eller har bättre lösning.
 
Pumpautomat skulle jag inte rekommendera. Om pumpen går kontinuerligt så är den inte värd något och om pumpen mot all förmodan inte går kontinuerligt kommer du få problem att sikta med vattenspridarna då trycket varierar i cykler.

Jag kör en http://www.jula.se/catalog/bygg-och...npumpar/tradgardspumpar/tradgardspump-731124/ (eller liknande, min är nog en äldre modell). Jag kan precis köra 2 spridare samtidigt men då har jag c:a 20 m sugslang och 50 m tryckslang. Nästa pump kommer absolut att vara en seriösare modell.

Du får gärna ge lite feedback på att vattna med en dränkbar. Dock är din länk trasig och jag kan inte hitta den på granngården...
 
Ursäkta sent svar men nu har jag köpt och installerat min dränkbara Gardenapump. Den funkar perfekt, är väldigt bra vattentryck och är absolut inga problem att driva vattenspridare, trots att jag bara använder 1/2 tum slang. Jag har provat att köra spridaren med ca 70 meter slang och ca 8 meters lyfthöjd och det orkar den, men med lite mindre tryck i spridaren. Är nog inga problem att köra flera spridare samtidigt med en rimlig slanglängd, samt tryckhöjd. Är väldigt smidig att använda, det är bara att köra i kontakten så flödar vattnet. Jag är än så länge helnöjd med den.
Jag köpte min i den lokala lantmannabutiken, hittar den här på nätet. Hoppas länken funkar.
https://www.conrad.se/Tryckpump-dr%E4nkbar-GARDENA-Classic-5500%2F3-5500-l%2Fh-30-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=491452
 
Perfekt gammal tråd jag hittade.

Jag funderar på exakt samma pump. Med den prestanda du anger kommer det funka för mig med.

Har några frågor.

Kan den gå mot en kran eller är det strömbrytarens av/på som gäller?

Bör man oroa sig för drifttiden? Kan den gå i 1-2h kontinuerligt?
 
TS har inte varit inloggad sen januari.

Bumpar upp denna.

Kanske någon annan känner till om det går att köra den här typen av pump (dränkbar tryckpump) mot en kran?
 
Det som styr start och stopp på den pumpen är flottören. Monterar man en kran/ventil så kommer pumpen gå sönder då den inte är gjord för att gå mot stängd ventil. Vill man ha en kran monterad skulle jag satt en tryckströmbrytare som stoppar pumpen när trycket blir för högt
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Tryckströmbrytare, intressant. Tänkte mig annars en säkerhetsventil som fixar ett flöde när trycket blir för högt.

Hur är det med kontinuerlig drift 1-2 timmar med dessa pumpar?
 
Fick svar från Gardena att pumpen stängs av om den inte kan bygga tryck. Den kommer inte gå sönder.
 
Du måste ha ett tryckkärl tillsammans med en tryckströmbrytare , annars får pumpen hicka och inte bra, startar/stoppar med kanske 5 sek mellan, ju större kärl desto bättre. Det finns billiga pumpautomater på varuhusen, sughöjd ca 5 meter ( max 8 ) och trycker upp till 4-5 bar = 30 till 40 meter i höjd.. Med tryckhöjd ca 2 meter så har du ca 4 bar och lite till i munstycket
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.