Laget ar sa att det finns en forhandskarta fran stadsbyggnadskontoret pa en tankt delning av en stor tomt. Nya tomtgransen skar rakt igenom det gamla huset som ska rivas.
Eftersom huset ar bebott sa skulle man vilja riva sa sent som mojligt innan nybyggnationen satter igang, men nu havdade stadsbyggnadskontoret att de inte kan gora klart avstyckningen innan huset forst har rivits. Detta verkar inte otroligt, men ganska byrakratiskt?
Finns det nagon som vet hur det hela ligger till, och kanske allra helst har tips eller exempel pa nagot satt att komma runt detta. Verkar onodigt att behova talta pa tomten under flera manader medan byrakratins kvarnar mal med avstyckningen och bygglov?
 
Inte för att jag vet exakt hur juridiken och byråkratin fungerar men jag tror mig veta att det är omöjligt att ha ett hus liggandes på två fastigheter, iaf verkar det som om lantmäteriet verkar tycka detta.

 
Nej, det ar ingen overraskning om det ar sa, men om nagon skulle ha tips pa nagon utvag sa skulle vi slippa jaga ut de boende onodigt tidigt...
 
Det kanske är en galen idé men vad sägs om att riva halva huset och bo på begränsad yta under byggtiden? När ni byggt klart kan man riva den kvarvarande halvan och sedemera sälja den tomten (om det är det ni tänkt att göra).
 
Robert_Maria skrev:
Inte för att jag vet exakt hur juridiken och byråkratin fungerar men jag tror mig veta att det är omöjligt att ha ett hus liggandes på två fastigheter, iaf verkar det som om lantmäteriet verkar tycka detta.
Hehe...påminner mig om orten där jag är uppväxt. En person fick helt plötsligt både länsgräns och kommungräns 2,5 meter från huset. Han ägde även den angränsande fastigheten, på vilken han hade tänkt bygga ut huset. Den fastigheten hade han fått avstyckat från jordbruksmark.
Han fick PROBLEM med pappersarbetet, kan jag säga. Tror att projektet inte gick att genomföra pga byråkratiska begränsningar.
 
Huh? Jag håller just på och handlägger ett tomtområde där dom skall ha ström till tvålägenhetshus där tomtgränsen går mitt i "skiljeväggen". Alltså NYBYGGNATION....är det olika från kommun till kommun?
 
Mja, det ar tva saker som avgor:
1/ I fallet med parhus, radhus och liknande sa ar varje hus sin egen fastighet aven fast de ar sammanbyggda, sa huset hor helt ihop med den tomt det star pa. Ett annat exempel ar att man brukar kunna pa bygglov for att bygga ett dubbelgarage som star mitt over tomtgransen dar varje halva hor till respektive fastighet.
2/ I nagon man kan man saga att det ar olika, da mojligheten att bygga parhus styrs av detaljplanen. Den ar inte bara olika fran kommun till kommun, utan kan vara olika fran kvarter till kvarter. Ofta ar det omojligt att fa bygga ett hus over tva intilliggande tomter bara darfor att detaljplanen kraver "friliggande" hus

Det jag anar ger de storsta problemen i ett fall som mitt ar ju att tomt resp hus har olika fastighetsskatt, sa styckar man av en del sa ska det betalas separat fastighetsskatt for den tomten och det klarar nog inte skatteverket av om det star ett tiondels hus pa tomten...

En god nyhet var annars att Stadsbyggnadskontoret i alla fall var flexibla nog att lova att lata sina kvarnar borja mala sa fort de fatt in ett foto som bevisar att rivningen paborjats. Tummen upp for att handlaggaren gor vad hon kan for att hjalpa till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.