Kanske blev en märklig tråd-rubrik här, frågan är ställd till er som har erfarenhet av att bila upp betongplatta för att isolera och lägga golvvärme, och samtidigt sänka källargolvet.

Jag har läst allt jag hittar på forumet om detta, och grundligt gått igenom konstruktionsritningarna för huset, som är byggt 1963. Ambitionen är att ta hela källaren på cirka 90 kvm, så några väggar som står på plattan ska ner, en är redan borta.

Omdränering och isolera utvändigt finns också i beräkningen. Huset står vid en ås, marken är sandig, långt ner till berg och några meters marginal till grundvatten.

Hitills verkar allt bra med planen tror jag, utöver dess omfattning och okända faktorer som jag inte har vett att förstå än.

Borde ha cirka 45 cm från befintlig golvnivå ner till sulans underkant, så med gängse metod för att göra en ny isolerad platta går jag från 210 till 225 cm i takhjöjd, jag ser det som 220 med 5 cm marginal för annat, vilket leder till min första fråga:

  • Vore mekaniskt ventilerat golv på isolerad platta att ta i onödigt mycket? Påverkar det golvvärmens funktion negativt? Det brukar ju talas om att dränering och vent-golv är hängsle och livrem, men om man har isolerat plattan och lagt golvvärme, blir det hängsle, livrem och hjälm då, eller bara dumt?

Några detaljer kring golvsänkning och (relativt) fasta inventarier undgår mig:

  • Det finns en skapligt ny värmepump i tvättstugan, den står på en gammal uppgjuten klack i ett hörn där två bärande väggar möts. Är det möjligt att helt enkelt låta den vara och jobba sig runt klacken och formgjuta upp runtom för att snygga till det efteråt? Eller göt man sånt här hela vägen ner till sulan när det begav sig?
  • Hur löser man den invändiga källartrappan? Riva och bygga om? Jobba runt den? Hur gör folk? Har inte hittat någon som nämner det, men det måste väl vara den enda saken alla som vill ta sig för det här projektet har gemensamt!

En detalj kring golvvärme har jag inte fattat:
  • Idag har jag 6 radiatorer i olika källarrum, ledningarna kommer ner från bjälklaget ovanför. Kan jag använda dessa för golvvärmen på något smart eller elegant sätt? Hur gör man överlag med golvvärmen om man redan har vattenburen värme? För jag antar att man inte gör ett halvt stambyte på köpet?

Det blev mycket på en gång här, jag är tacksam alla eventulla råd och insikter!
 
Golvvärme shunten hade jag kopplat in mig på stamledningen nära värmepumpen.

Förmodar att du ska ha klinkers på källargolvet? Då hade jag inte lagt något ventilerat golv.
 
P Phasio skrev:
Golvvärme shunten hade jag kopplat in mig på stamledningen nära värmepumpen.

Förmodar att du ska ha klinkers på källargolvet? Då hade jag inte lagt något ventilerat golv.
Okej, det är förstås snyggt, att koppla in sig så.

Tror jag förstår vad du syftar på, golvvärme under flytande golv blir förstås inte optimalt, särskilt inte om man skulle skicka ut luften med mekanisk ventilation.

Tanken var att bara ha klinkers i tvättstugan och i ett badrum som ska byggas i befintlig toalett och intilliggande matkällare. Resten av källaren är tänkt som gillestuga, verkstad/gym och hobbyrum.

Verkstads- och gymdelen kan ju ha golvvärme och epoxyfärg istället för klinkers med tanke på tunga saker som kan åka i golvet.

Gillestuga och hobbyrum som är halva källaren - och avdelat från andra halvan med hjärtvägg - borde kanske inte ha golvvärme alls, då jag prioriterar någon form av flytande golv där p.g.a av högljutt musikintresse (stomljud från trummor, förstärkare, o.s.v.). Eller golvvärme i plattor ovanpå platon? Blir fort komplicerat det här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.