Jag har någon fundering som jag har svårt att hitta svaret på..
Om man har en pool på 7*3,5 meter, hade ni kört med ett eller två inlopp då?
Nästa fråga är om man skall ha ett bräddavlopp eller bara ett utlopp och en sådan där flytande skimmer som ansluts till utloppet.
Jag vore väldigt glad för vägledning på området!
 
Två inlopp, ett breddavlopp. Man vill ha ett breddavlopp eftersom det mesta av guckan man vill bli av med frodas på ytan, så det är viktigt att ytvattnet transporteras bort.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Två inlopp, ett breddavlopp. Man vill ha ett breddavlopp eftersom det mesta av guckan man vill bli av med frodas på ytan, så det är viktigt att ytvattnet transporteras bort.
Var hittar man ett vettigt bräddavlopp till en pool med trästome? men du har inget utsug längre ned då? Jag tänkte om vattennivån sjunker när man är borta och så?
 
så fort sjunker det inte. ett par veckor klarar det sig allt och ska du vara borta mer.än ett par veckor behöver du även tänka på hur du håller vattnet rent
 
P Peter_Bromma skrev:
så fort sjunker det inte. ett par veckor klarar det sig allt och ska du vara borta mer.än ett par veckor behöver du även tänka på hur du håller vattnet rent
ok. Vet du var man hittar ett till vettigt pris?
 
J j-o75 skrev:
ok. Vet du var man hittar ett till vettigt pris?
det har jag tyvärr.ingen koll på, men känns som en ganska enkel del i sammanhanget. pump och liner kostar pengar. min pool är 9 år nu och allt funkar fint fortfarande. valde kvalitet, snåla inte på material valen, det tror jag man ångrar
 
P Peter_Bromma skrev:
det har jag tyvärr.ingen koll på, men känns som en ganska enkel del i sammanhanget. pump och liner kostar pengar. min pool är 9 år nu och allt funkar fint fortfarande. valde kvalitet, snåla inte på material valen, det tror jag man ångrar
Dom bräddavlopp jag hittat ligger på 9000 och det känns lite väl saftigt.
 
usch.. ja, det låter saftigt... nu blev jag nyfiken så får kolla lite..
 
Det verkar ju vara billigt till stål eller plast pool, men när man har trästome så blir det helt absurt. Men jag kanske letar på fel ställe..
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
jag är inte med på varför den måste vara annorlunda pga stommen. jag har betong gjuten i frigolitblock och när jag söker på skimmer ser jag liknande som jag har för 100 lappar... kan du länka till någon för trästomme?
bygger du allt själv eller är det ngt set från ngn firma?
 
P Peter_Bromma skrev:
jag är inte med på varför den måste vara annorlunda pga stommen. jag har betong gjuten i frigolitblock och när jag söker på skimmer ser jag liknande som jag har för 100 lappar... kan du länka till någon för trästomme?
bygger du allt själv eller är det ngt set från ngn firma?
Bygger själv. På denna länken tex står det är det är till stålväggar.
 
P Peter_Bromma skrev:
googlade lite.. här är en tysk firma som gör bla ovanjord pool med trädstomme .. är det en så du menar?
69 euro..
[länk]
En sån är det! Tyvärr står det max 12000 liter i beskrivningen.
 
Jag hade köpt en widemouth skimmer
Sedan 2 inlopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.