Vi har testat 18 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.

Rad med olika högtryckstvättar framför en häck med "Bäst i Test" logotyp för Byggahus.se.

Den här gången förbinder sig den som vinner en högtryckstvätt att rapportera in till oss senast 2021-05-31 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?

Så här tävlar du:

1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
3. Ange också om du främst har behov av en stor, mellan eller liten högtryckstvätt.

Vi tävlar alltså ut de här högtryckstvättarna:

Bosch GHP 5-75 X
Kärcher K7 Premium Full Control Plus
AVA P80 Master X-Large, bundle
Bosch GHP 5-65 X
Husqvarna PW 360
Nilfisk E 150.2-10 H X-TRA
Stihl RE130 Plus
AVA P60 MASTER +
Kärcher K5 Full Control Flex
Biltema HPC 120B
AVA P55 Go+
Bosch Advanced Aquatak 160
Ryobi RPW 150XRB
Husqvarna PW 235
Nilfisk C135.1
Biltema HPC 110B
Ryobi RPW 120B
Stiga HPS 235R

Läs hela testet här: Test högtryckstvätt

Tävlingen pågår en vecka och avslutas fredag den 5 juni 2020.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsmp och 18 till
  • Laddar…
1. Rengöra stall.
2. Har precis blivit ägare till ett stall med åtta hästplatser och då kommer det att behövas en högtryckstvätt!
3. Stor
 
Hurra!

Jag skulle gärna vilja vara testpilot!
(Och troligtvis svärföräldrarna med, då deras gick sönder när jag använde den)

Vi har sedan vi flyttade in för fyra år sedan ännu inte skaffat en och altanens trall börjar bli grönbrun.
Stenläggningarna och uppfarten behöver verkligen spolas av.
Den vita bilen pendlar dagligen över vägar som är vältrafikerade av traktorer, vilket gör att bilen fort blir skitig.
Nu har jag förhoppningsvis fixat bakfallet på avloppet, men att spola genom hela systemet då och då ligger också i planen.

Större ger mer tryck vad jag förstår, vilket är önskvärt, men inget måste.
 
Hej, Jag vill vara med i utlottningen och svarar enligt nedan.

1. Min mors terassgolv, trä.
Min mors stenläggning.
Min......fasad(målad 2008 när den var ny, ska målas nu igen)
Dansk sjösten hos mig.
Bergknalle hos svärmor.
Bilar cyklar mm.
2.Min mor hemma och testa på jobbet(jag använder högtryckstvätt ca en dag per vecka bår och höst)

3Intresserad av alla modeller, har möjlighet att anpassa jobb efter maskin.
Mvh, Jonas, Edit blandade frågorna men tror allt gick fram ändå
 
1. Få bort massor av mossa på betongplattor med sjösten i skuggigt läge
2. Jag kommer att skriva en mycket underhållande recension
3 stor/mellan
 
1. Vi har gjort om hela trädgården där vi har gjuten betongyta. Vi har gångar med betongplattor samt ytor med sjöstensplattor. Samtliga mås bra över att då och då gås över och rengöras från skit. Det vore även positivt att kunna tvätta bilen med lite mer än en vattenslang.
Glömde nästan vår altan som jag citat "skiter fullständigt i". Det är väl halva sanningen, men den hade absolut varit roligare att rengöra med en ordentlig maskin.
2. Sambon skulle bli väldigt nöjd om jag började hjälpa till mer i trädgården, och alla vet ju att en ny maskin är vägen till en mans hjärta.
3. Givetvis skulle en stor göra mer nytta, men mycket av arbetet skulle troligen fungera även med en mellanmodell.
 
1. Började förra helgen med att gräva upp alla plattor som finns i gräsmattan som för, föra ägaren har satt i trädgården(vill ha plattorna kvar då de som byggde huset var min gammel mormor och morfar och det är inte mycket kvar som påminner mig om hur det såg ut när de ägde huset). Har där efter lagt tillbaka plattorna(nog 30m2 kvar) så att de inte är under mark. Nu ser de uppgrävda fruktansvärda ut och skulle behöva tvättas med högtryckstvätt. Något jag letade efter på nätet innan jag tröttnade och gick in på byggahus forumet.

2. Hade varit bra att tvätta plattor, samt sin bil och staketet.

3. Tror att en liten hade räckt för mig. Men man brukar säga att storleken inte har någon betydelse.
 
Redigerat:
1. Jag hade behövt en till att tvätta 100m2 trall, frun vägrar godkänna köp av mer maskiner, tvätta av stenlagd framsida och sen vardagligt bruk, biltvätt, husvagn och diverse, man lär hitta många områden om man väl har en maskin
2. Mycket saker som hade mått bra av att bli gjorda, tyvärr räcker inte tiden till när allt ska göras för hand, så med maskin hade ni fått en ordentlig bedömning av tvätten på kort tid och mycket olika användningsområden.
3. Ingen aning då jag aldrig ägt en högtryckstvätt, jag blir glad för vilken som
 
1. Om jag vann en högtryckstvätt så vore det första jag skulle använda den till vara ca. 200 kvm stenläggning. Alternativet med tandborste och krafsa med fingrar känns allt annat än lockande.

2. Vårt hem vore lämpligt för test då vi har flera testobjekt som skulle må bra av en dusch: ovan nämnda stenläggning, mossiga takpannor, ett trädäck med flera år på nacken samt två bilar som alltför sällan kommer nära en tvätt.

3. En stor eller mellan vore att föredra då mycket av det som ska tvättas är lätt åtkomligt, men allt av intresse då användningsområdena är många.
 
1. Nybliven husägare sedan ett år tillbaka, har tagit över 80-tals hus med vildvuxen trädgård, finns plattor och tag som behöver rengöras. Även en och annan cykel skulle må bra av en grundlig tvätt!
2. Fenomenalt duktig på att stresstesta verktyg och maskiner. T.ex. sedan en vecka tillbaka är jag även medlem i klubben för de som lyckats bryta av handtaget på Ytongs lim-skopa (dåliga punktsvetsar), enligt säljaren var jag den första som lyckats med det :)
3. Ett till två hundra kvadrat plattor som behöver rengöras, så medium till stor skulle jag säga.
 
1. Tvätta bil, tvätta trall, tvätta stenläggning, spola rent berghällar (har mycket naket berg på tomten), men framförallt detta året så skall jag tvätta fasaden på huset också.
2. Jag kommer att använda den till många olika saker detta året, dvs den kommer att få prova på många olika saker.
3. Alla mina användningsområden skulle gynnas av en relativt liten maskin, så jag önskar helst någon av Nilfisk-klonerna C135.1 eller Husqvarna 235 då jag i så fall har en del kompatibla tillbehör sedan tidigare (tralltvätt och rensslang för avlopp).
 
Redigerat:
1. Tvätt av min fars fasad inför ommålning i sommar. Sedan all sedvanlig tvätt man gör på och runt huset. Och det behövs, då hans gamla lilla Kärcher både läcker och har inget vettigt tryck.

2. Tävlar åt min far, som är en relativt nybliven pensionär med alldeles för mycket fritid så där kommer finnas tid för honom att använda den väl och hårt. Vi kommer sedan diskutera och sedan kommer jag framföra hans åsikter.

3. Mellan till stor. Kan fungera med en liten också. Allt är bättre än den han har just nu.
 
1. Jag ska tvätta bilen, altandäck och troligen grundmuren på hela huset nu när vi ska dränera om. Utöver detta blir det spola avlopp och annat underhåll.

2. Jag har ständigt nya projekt på gång och en bra och rejäl högtryckstvätt är något som underlättar.
(Bilder på projekt utlovas)

3. Jag är verkligen i behov av en större modell då min gamla har tappt trycket och pulserar för att någon packning börjar ge upp. Såklart är testvinnaren jätteintressant som säker även andra önskar sig också. Grattis den som får den!
 
1. våran nuvarande kärscher med ett par år på nacken havererade när jag hjälpte svärmor tvätta av sitt helt förskräckligt smuttsiga trdäck i hennes hus hon precis flyttat till, just nu har hon en halvtvättad altan och det ser kort och gott inget kul ut. Man vill ju givetvis vara inställsam när det kommer till ens ensamstående svärmor.

2. Jag har mängder med saker som behöver tvättas, bilar, plattor, trall och berg.

3. Mellan eller stor, vår förra modell k3 var lite för klen när det kom till att tvätta av berget och resultatet blev halvdant.
 
1. Jag har en altan hemma och sten att tvätta. Sen har vi även en stor altan på landstället att tvätta, samt båt och badtunna. . Även två hus som man vill tvätta av. Vårat hus har en plåtfasad vilket hade varit perfekt att tvätta av med en högtryck. Med andra ord många olika saker.
2. Jag är väldig noggrann och nödig, snöar lätt in mig på saker och ska ta reda på allt om en pryl om jag ska köpa den. Jobbar bla med tester så skulle testa denna fullt ut och lämna en bra rapport.
3. gärna en stor men en mellan skulle nog kunna funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.