Hej bygger ett trädäck som ska sitta ihop med altanen. Då jag jag ska gräva framför altanen för att göra plats för underkonstruktionen för trädäcket ser denna bild. Min tanke är att bygga altanen på marksten men behöver komma ner en bit. Kan jag fortsätta och gräva ut jorden framför altanen eller komme den att rasa då jag tar bort den
 
  • Uppgrävd jord framför en altan med synlig underkonstruktion och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd jord framför vit altan under konstruktion med skottkärra och spade i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!

Vet du hur uterummets grund är gjord, svårt att se på bilderna. Vad är det man ser precis under skjutdörren?

Ska du lägga nya trädäcket på plintar eller vad har du tänkt?
 
Vet inte vad som håller altanen. Ska bygga trädäck på marksten.
 
Det övre är trä och under det är plast material känns ihåligt när man rör vid den har aldrig sett sådant förut sen under det är det jord på den platsen har inte undersökt flera platser. Tack för insläppet
 
Det både låter och ser lite skumt ut. Ser ju ut som att det är trä som ligger direkt i jorden? Och vad är det vinröda som ser ut som ett nät för något tro?

Är det ett tillbyggt uterum? Vore bra med mer bilder och så mycket info du kan vaska fram för att bedöma. Men normalt så ska det inte vara några konstigheter att gräva lite för ett trädäck på plattor invid ett hus. Och rasar gör det knappast men är det ett instabilt hemmapyssel kan man kanske råka ut för att det sätter sig med problem med skutdörren som följd.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Det Vinröda är plast material. Huset är byggd 73. Nästan alla hus här har samma altan och planlösning så antagligen fick man altanen med på köpet. Jag kan lägga ut flera bilder imorgon
 
Jag hade fel. Plasten ska tydligen skydda virket från fukt bakom plasten finns resten av plankan den är nästan lika bred som den Vinröda plasten. Frågan är om det räcker som bärlager eller om det står på plintar i hörnen. Ska undersöka mer när jag är hemma
 
  • Hand lyfter vinröd plast för att visa träplanka och fuktspärr i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinröd fuktspärrsfolie som skyddar en träplanka vid ett tröskelspår vid en altandörr, med sand och betong intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grund med synlig vinröd plastskyddad plankdel och skyffel vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Impregnerat virke rätt i jord eller gjuten in i betongen. Byggteknik enligt 70-talsnorm.

Jag skulle börja med att undersöka hur golvet på inglasningen verkligen mår, det är inte så roligt att behöva riva det nybyggda för att laga det gamla. Faktum är att jag skulle överväga att göra om golvet på inglasningen även om den är i acceptabelt skick.

Men det behövs lite expertkunskap för att kunna göra en vettig bedömning rörande hur man skall gå vidare.
 
  • Gilla
Hasse Red och 1 till
  • Laddar…
Menar du att jag ska riva golvet i inlgasningen först innan jag bygger trädäcket utanför??
 
Hasse Red Hasse Red skrev:
Menar du att jag ska riva golvet i inlgasningen först innan jag bygger trädäcket utanför??
Om det är så att det är i dåligt skick, ja. Du bör åtminstone börja med att undersöka hur bra syllen under glasväggarna mår. Plasten har ju skyddat den från direkt påverkan från vatten, men inte från indirekt påverkan. Den kan vara inne på sista versen, eller så mår den ganska bra. Det är svårt att avgöra.

Poängen är bara den att om du bygger ny altan först, då blir det svårt att åtgärda problem med den gamla altanen och med dess grundläggning senare. Det bästa tillvället du har för att göra något åt detta är nu då du ändå är igång och gräver.

Personligen så hade jag grävt ur och valt att lägga stenar under den gamla syllen även om den skulle vara i tillräckligt bra skick för att ligga kvar, allt för att förlänga livet på den.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Det ser ut som en platon-matta, den röda plasten.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
H henche skrev:
Det ser ut som en platon-matta, den röda plasten.
Ja, men den relevanta frågan är hur torr syllen är och hur bra den mår. Det ser ju ut som att virket i syllen är rätt hårt åtgånget av fukt ändå.
 
  • Gilla
sevenfifty och 1 till
  • Laddar…
Varför inte lägga snygg marksten , tex skiffer. Ni verkar ju ha bra underlag med sand redan. Mindre jobb och Sten ruttnar aldrig ;)
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Syllen under mår bra fuktigt men ingen tecken på röta. Men g att jag skulle köra så hur skulle jag då gå till väga. Ska jag börja med altan golvet och plocka bort plankorna där först. Hur jag sedan med Syllen hur byter jag ut den?? Eller lägger marksten under??

pacman42 pacman42 skrev:
Om det är så att det är i dåligt skick, ja. Du bör åtminstone börja med att undersöka hur bra syllen under glasväggarna mår. Plasten har ju skyddat den från direkt påverkan från vatten, men inte från indirekt påverkan. Den kan vara inne på sista versen, eller så mår den ganska bra. Det är svårt att avgöra.

Poängen är bara den att om du bygger ny altan först, då blir det svårt att åtgärda problem med den gamla altanen och med dess grundläggning senare. Det bästa tillvället du har för att göra något åt detta är nu då du ändå är igång och gräver.

Personligen så hade jag grävt ur och valt att lägga stenar under den gamla syllen även om den skulle vara i tillräckligt bra skick för att ligga kvar, allt för att förlänga livet på den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men den relevanta frågan är hur torr syllen är och hur bra den mår. Det ser ju ut som att virket i syllen är rätt hårt åtgånget av fukt ändå.
Ja, mattan borde väl vara vikt uppåt istället för nedåt. Håller med om att träet bör undersökas.
 
  • Gilla
Hasse Red
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.