MultiMan
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men om man rostskyddar utsidan kommer det fortfsrsnde oxidera på insidan då?
Tyvärr, ja. Varför tror du man rostskyddar balkar på bilar inifrån trots att de är betydligt mer slutna än din balk?

Edit: Detta är en komplex fråga. Idag har man öppningar i balkar för att släppa ut kondens och fukt eftersom det är sämre att stänga inne vatten som alltid tar sig in, men du måste fortfarande ha ett rostskydd på insidan, t ex vax. Järn rostar ofelbart i fuktig miljö utomhus om det är obehandlat.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tyvärr, ja. Varför tror du man rostskyddar balkar på bilar inifrån trots att de är betydligt mer slutna än din balk?
För att de inte står stilla fastmonterade och utsätts för vägsalt och vattenstänk, vatten tar sig alltid in i bilar. En så grov järnbalk rostar inte av pga avsaknad av rostskydd på insidan.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Grovleken har inget med rostbenägenheten att göra, bara livslängden.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Tectyl på insidan efter att du har målat med hammarlack, kommer hålla minst tjugo år.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Ok frågan är hur lång tid det tar för en obehandlad balk o börja rosta..1 år eller 10...köpte ett test av samma balk kortare längd på hornbach , står ej att den skulle vara behandlad så antar den ej är . O så står det för ute o inne..så ja ingen aning
 
MultiMan
Obehandlat järn ute börjar rosta direkt. Vilken livslängd planerar du för?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
T topmount skrev:
Tectyl på insidan efter att du har målat med hammarlack, kommer hålla minst tjugo år.

På utsidan då? Frågan är hir jag kommer in bra på insidan..:/
 
kristofer12345
MultiMan MultiMan skrev:
Obehandlat järn ute börjar rosta direkt. Vilken livslängd planerar du för?
Länge!
 
Hej
Jag hade målat med ett rejält lager med hammarlack, eller någon typ kallgalvnings färg. Insidan gör du genom att täppa till ena ändan och hälla i färg i andra och sedan ”skvimpa” runt så hela insidan blir täckt Se bara till att tvätta av den ordentligt innan du målar. De järnbitar jag köpt på Hornbasch och liknande ställen har varit inoljade i någon form av olja antagligen för att inte rosta i butikshyllan.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Pumpa den full med underredsmassa?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
MultiMan
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Länge!
Då är det varmgalvning som gäller. Allt annat kommer behöva regelbundet underhåll för att överleva.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Herr hatt Herr hatt skrev:
Hej
Jag hade målat med ett rejält lager med hammarlack, eller någon typ kallgalvnings färg. Insidan gör du genom att täppa till ena ändan och hälla i färg i andra och sedan ”skvimpa” runt så hela insidan blir täckt Se bara till att tvätta av den ordentligt innan du målar. De järnbitar jag köpt på Hornbasch och liknande ställen har varit inoljade i någon form av olja antagligen för att inte rosta i butikshyllan.
Ja jag har märkt det , sjukt oljiga
 
wildeside
Den kommer inte att rosta sönder inifrån om man kan svetsa den så att den blir lufttät rosten behöver fukt och syre för att utvecklas.

Rost bildas när metallen järn kommer i kontakt med fuktig luft eller vatten. För att järnet ska rosta krävs också att det finns syrgas närvarande (i luften eller löst i vattnet). I naturen finns inte järnet som metall utan det finns bara i olika malmer.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om du inte har möjlighet att varmgalva eller måla med 2k färg så måla utsidan med POR 15, sjukt bra färg för att vara 1k, betydligt bättre än hammarlack. Malms motor säljer den typen av färg.

Insidan borde något invändigt rostskydd för tröskellådor fixa. T.o.m biltema har nog något som funkar.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hade funderat på pulverlack om jag var du, galvade stolpar är skitfult :rolleyes:
Man kan också galva först och sedan lacka på det, men man måste då säga till vid galvningen att den sedan ska lackas, så förvarar de den inomhus torrt. Lacka sedan isf direkt inom några dagar. Bara pulverlack håller inte lika länge, speciellt inte om det blir en repa eller slagskada i lacken under montaget eller senare...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.