Jag tänkte bygga en ram på altanen att fästa solsegel i.
Den längsta stolpen liggande i framkant blir 365cm lång. Kommer det funka utan strävor eller mittstolpe eller kommer konstruktionen att slå sig? (Tillbyggnaden gäller de gula delarna på bilden)
3D-skiss av altan med gulmarkerade tillbyggnadsdelar för solsegelram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan att kunna hållfasthetslära så TROR jag att en 95 regel kommer hänga ner av sin egenvikt. Hur mycket har jag ingen aning. Men 95 regel känns klent.
 
Utan segel blir max nedböjning drygt 2 mm. Frågan är vad seglet väger? Det ska väl inte sitta uppe när det snöar?
 
  • Gilla
Fredrik Kindahl
  • Laddar…
Ett segel är ju just ett segel så du behöver väl staga upp ramverket mer än du ritat när vinden friskar i lite?
 
  • Gilla
Fredrik Kindahl
  • Laddar…
F
Har du tänkt att ha en spänd vajer som takås för solseglet? I så fall så böjer den regeln. Jag skulle inte lita på mig själv att alltid komma ihåg att ta bort seglet vid lite blåst. Kanske kan reducera risken genom att ha vindgenomsläppligt segel?
 
  • Gilla
Fredrik Kindahl
  • Laddar…
F
Fäst reglarna som går ut från huset vid husvägg OCH balkong. Om möjligt stolparna i plint OCH i golvregelverk.
 
  • Gilla
Fredrik Kindahl
  • Laddar…
Tack för alla inspel.
Det känns som att jag kan testar att bygga min stomme som jag tänkt så får jag staga upp ifall det känns svajjigt helt enkelt.
Tack och bock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.