Har följande i mitt ABS09 kontrakt. Stommen kommer inte vara på plats inom 9 månader.

Bild på ett kontraktsavsnitt som markerar alternativ A för indexmässig kostnadsreglering enligt byggindex om väggleveransen försenas 9 månader efter avtal.

Vad jag förstått kommer index regleras enligt http://www.entreprenadindex.se/räknedosa__7
Och den kommer regleras efter 123 Byggnader med stomme av trä

Vad är
Indextal basmånad

Räknas indexuppdateringen från datumet för kontraktsskrivningen, eller kontraktsskrivningen plus 9 månader.


Det här momentet stressar mig mycket, så hoppas på hjälp.
 

Bästa svaret

Det står ju att om leveransen fördröjs i 9 månade efter avtalets tecknats. Det tycker jag är ganska solklart att tiden börjar rulla när avtalet skrivs på.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det står ju att om leveransen fördröjs i 9 månade efter avtalets tecknats. Det tycker jag är ganska solklart att tiden börjar rulla när avtalet skrivs på.
Det var ju inte det svaret jag såg fram emot.
Håller alla andra som läst tråden med?
 
Jag tror ni pratar förbi varandra. De 9 månaderna räknas givetvis från när avtalet teckndes. Men jag tror att frågan gäller om man efter 9 månader får "retroaktivt" index ända från tecknandet av avtalet, eller att man börjar räkna index från den 9e månaden.

Jag vet inte vilket som gäller.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
M maximm skrev:
Har följande i mitt ABS09 kontrakt. Stommen kommer inte vara på plats inom 9 månader.

[bild]

Vad jag förstått kommer index regleras enligt [länk]
Och den kommer regleras efter 123 Byggnader med stomme av trä

Vad är
Indextal basmånad

Räknas indexuppdateringen från datumet för kontraktsskrivningen, eller kontraktsskrivningen plus 9 månader.


Det här momentet stressar mig mycket, så hoppas på hjälp.
M maximm skrev:
Har följande i mitt ABS09 kontrakt. Stommen kommer inte vara på plats inom 9 månader.

[bild]

Vad jag förstått kommer index regleras enligt [länk]
Och den kommer regleras efter 123 Byggnader med stomme av trä

Vad är
Indextal basmånad

Räknas indexuppdateringen från datumet för kontraktsskrivningen, eller kontraktsskrivningen plus 9 månader.


Det här momentet stressar mig mycket, så hoppas på hjälp.
Hej!

Fick du någon klarhet i det hela? När räknas beloppet upp? Och hur ofta räknas det upp? Sitter i samma sits just nu! :S
 
O Outbackman skrev:
Hej!

Fick du någon klarhet i det hela? När räknas beloppet upp? Och hur ofta räknas det upp? Sitter i samma sits just nu! :S
Stommen kom faktiskt upp inom 9 månader på håret, så jag slapp en indexreglering.
 
M maximm skrev:
Stommen kom faktiskt upp inom 9 månader på håret, så jag slapp en indexreglering.
men annars hade det reglerats från det datum då avtalet skrevs på eller efter 9 månader och tills stommen är uppe?
 
O Outbackman skrev:
men annars hade det reglerats från det datum då avtalet skrevs på eller efter 9 månader och tills stommen är uppe?
Det fick jag tyvärr aldrig klarthet i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.