Hej!

Jag har en konstruktionsritning för ett garage med tak enl översta delen av bilden nedan.

Dock hade jag gärna haft bjälkarna synliga, dels för att det är snyggt, och dels för att det är lättare att göra infästningar i innertaket. (Bjälkarna är dimensionerade för att kunna bära ytterligare 200 kg på mitten.)

Kan jag göra som på bilden nedan, eller kan jag få fuktproblem på "kallsidan" av balkarna? Alltså att fukt skulle vandra upp i balkarna och sedan stängas in av plasten (blått streck på bilden) på ovansidan?
 
  • Två konstruktionsritningar av garagetak, övre med dolda bjälkar och undre visar synliga bjälkar med fuktproblemfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns absolut en risk för kondens då diff.spärren hamnar på den kalla sidan, precis som du säger. Att få det lufttätt kan också bli problem då det sannolikt kommer dyka upp krångliga möten när du ska skarva den till väggens diffspärr. Sen vet jag inte vad man kan tänkas hänga upp som väger 200kg i varje takbalkar, men en sådan infästningsdetalj får man anpassa till det som ska hängas upp, det är svårt att kunna göra någon generell smidig lösning som klarar en sådan punktlast.
Det verkar vara relativt långa balkar, ligger takbalkarna tvärs taklutningen?
 
A
Kan du inte fejka bjälkarna?


Dvs gör de som bild 1 därefter sätter du X cm tjock bjälke på insidan av diffspärren..
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det verkar vara relativt långa balkar, ligger takbalkarna tvärs taklutningen?
Ja, de spänner över 4 meter, tvärs över. Det är så att jag får bra takhöjd i garaget.

Det hade bara varit smidigt att kunna göra infästningar i sidan av balken istället för underifrån, det blir ju lite skillnad i hållfasthet. (Och infästningar som inte punterade ångspärren.)

Det är ett garage, så infästningarna var viktigare än utseendet kanske. Tja, jag får väll hålla mig till k-ritningen. :)
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ja, de spänner över 4 meter, tvärs över. Det är så att jag får bra takhöjd i garaget.
Det är ju ingen bredd för ett garage! Vårt är 4,5 m men hittlils oisolerat.
Men ett par frågor:
  • Varför skall du ha så mycket isolering i garaget? Nere i Skåne?
  • Är garaget redan byggt, eller ett kommande projekt?
För om det inte är byggt än har jag lite bra idéer :)
 
Hehe, mängden isolering får du fråga konstruktiören och byggnadsnämnden, men det ska upp i ett visst k-värde. Jag ska ha uppvärmt på vintern.

Jag är i stort sätt klart med väggarna nu (siporex), hade inspektion av kontrollansvarig och kommunen igår.

Nästan färdigställda siporexväggar i byggprojekt med isolering och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Jag har en konstruktionsritning för ett garage med tak enl översta delen av bilden nedan.

Dock hade jag gärna haft bjälkarna synliga, dels för att det är snyggt, och dels för att det är lättare att göra infästningar i innertaket. (Bjälkarna är dimensionerade för att kunna bära ytterligare 200 kg på mitten.)

Kan jag göra som på bilden nedan, eller kan jag få fuktproblem på "kallsidan" av balkarna? Alltså att fukt skulle vandra upp i balkarna och sedan stängas in av plasten (blått streck på bilden) på ovansidan?
Du kan göra som på bild nr 2 ifall du bara struntar i att dra upp plasten på ovanssidan av balkarna.
Du måste alltså klippa och fästa ångfolien på "mitten" av varje limträbalk.
Kanske tejpa upp lite halvdant, sen sätta en läkt på som klämmer fast folien ordentligt mot balken, hela vägen.
 
  • Gilla
Haggärde
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan göra som på bild nr 2 ifall du bara struntar i att dra upp plasten på ovanssidan av balkarna.
Du måste alltså klippa och fästa ångfolien på "mitten" av varje limträbalk.
Kanske tejpa upp lite halvdant, sen sätta en läkt på som klämmer fast folien ordentligt mot balken, hela vägen.
Mmm, vågar man det? Du tänker att eventuell fukt som vandrar uppåt iträbalken i alla fall kommer ut på ovansidan? Känns som om jag kanske introducerar mer risk för att något ska bli fel i förhållande till vad jag får, så jag vågar mig inte det... Är kanske inte värt det trots allt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag själv skulle nog bara bygga som vanligt, helt traditionellt. Enklare och säkrare.

Men skulle jag ha väldigt starka motiv till en sådan lösning så är det så jag skulle gjort.
Det kommer nämligen inte ske speciellt mycket ångtransport genom limträt, mindre än homogent trä t.o.m då limskikten är lite mer ångtäta.
Och målar man eller ytbehandlar balkarna sen blir de antagligen ännu mer täta. Nä det kritiska är att få lufttätt mellan plasten och balkarna, där sitter svårigheten och problemet.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ja, jag håller med. Nu försöker jag bygga allt så att det håller i minst 40 år, så jag slipper bygga om när jag är 70+ Så lika bra att köra på en hel ångspärr.

Håller det bara tills jag är 80, så är man nog så gammal så man skiter i om det regnar in lite här och där. Men fram tills dess ska det hålla.
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Mmm, vågar man det? Du tänker att eventuell fukt som vandrar uppåt iträbalken i alla fall kommer ut på ovansidan? Känns som om jag kanske introducerar mer risk för att något ska bli fel i förhållande till vad jag får, så jag vågar mig inte det... Är kanske inte värt det trots allt.
Jag hade i första hand gjort enligt första bilden (då ryms det dessutom lite mer isolering). Det är ju inte så svårt att ta reda på vart bjälklaget går när man ska fästa upp något tungt.

Om jag hade gjort som det andra alternativet hade jag kapat till plasten, lagt den i respektive fack och klämt fast den mot takstolen med den spikläkt som ändå behövs för att fästa glespanelen.

Fuktbelastningen i ett garage är väl inte så jättestor? Målar du balkarna med nån täckande färg så kommer dom garanterat inte att suga åt sig någon fukt som vandrar över till den kalla sidan.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Målar du balkarna med nån täckande färg så kommer dom garanterat inte att suga åt sig någon fukt som vandrar över till den kalla sidan.
Eller rättare sagt, det vandrar inte genom mer fukt än vad som sen gott och väl kan avges på kalla sidan, det finns ju ventilation där.
 
Jag hade nog gjort som Mikael L föreslår, det blir väl samma princip som när man tejpar ångspärren mot en fönsterkarm exempelvis, den går ju också "rakt genom" väggen.

Men sedan undrar jag om du inte måste fundera en vända på brandskyddet? Är lite osäker på reglerna för komplementbyggnad på rak arm men brandskyddet av den bärande stommen försvinner iom att du inte klär in den med gips, och det skulle kunna vara ett problem. Nu drar jag bara paralleller till andra typer av byggnader där man har limträ som bärande stomme, men det kan vara värt att dubbelkolla :)
 
Mikael_L
Haggärde Haggärde skrev:
Men sedan undrar jag om du inte måste fundera en vända på brandskyddet? Är lite osäker på reglerna för komplementbyggnad på rak arm men brandskyddet av den bärande stommen försvinner iom att du inte klär in den med gips, och det skulle kunna vara ett problem. Nu drar jag bara paralleller till andra typer av byggnader där man har limträ som bärande stomme, men det kan vara värt att dubbelkolla
Det beror på vilken brandteknisk klass som ska uppfyllas. Är det EI så är det bara skydd mot rök, flammor och värmestrålning, är REI så ska även bärigheten klaras under angiven tid.

Så först och främst får man bedöma ifall det är en brandcell öht, och sen om bärförmåga måste bibehållas, slutligen vilken tid som måste klaras.

Men helt klart blir det tufft att klara R på exponerade träbjälkar om det behövs. Måla med svällande brandskyddsfärg och/eller överdimensionera.


Jag har i alla fall exponerad limträ tvärs genom huset, och har faktiskt ärligt talat inte ens funderat på det. Huset är samma brandcell, så den enda brandklass jag kan tänka mig skulle gälla här är R30 isåfall. Då allt runt om balken är samma brandcell så blir det inga E eller I-krav.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på vilken brandteknisk klass som ska uppfyllas. Är det EI så är det bara skydd mot rök, flammor och värmestrålning, är REI så ska även bärigheten klaras under angiven tid.

Så först och främst får man bedöma ifall det är en brandcell öht, och sen om bärförmåga måste bibehållas, slutligen vilken tid som måste klaras.

Men helt klart blir det tufft att klara R på exponerade träbjälkar om det behövs. Måla med svällande brandskyddsfärg och/eller överdimensionera.

Jag har i alla fall exponerad limträ tvärs genom huset, och har faktiskt ärligt talat inte ens funderat på det. Huset är samma brandcell, så den enda brandklass jag kan tänka mig skulle gälla här är R30 isåfall. Då allt runt om balken är samma brandcell så blir det inga E eller I-krav.
Ja det har du nog rätt i. Om det finns en eller fler brandceller behöver ju inte vara avgörande men däremot klassas väl garage som byggnadsklass Br3 och då finns det inga generella krav på brandskydd av bärande stomme, så det bör vara fritt fram att göra som man vill :) Jag har mest byggt skolor, kontor osv och då gäller andra krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.