Vi har nu bott här i 1½ år och häcken har fått växa fritt... Nu har den kommit upp den höjd vi vill ha den.... Men sidorna måste snyggas till o likaså ska den snyggas till uppepå.... Hur gör man?? :) Jag har aldrig hållt i en häcksax innan... Har köpt en elektrisk som jag tänkte bekanta mig med... Nån som har några bra tips o råd att komma med??
 
Lättaste för att få den rak när man inte är så van är att spänna ett snöre på marken utmed häcken om man inte har någon kantsten eller liknande att gå efter. Då vet du hela tiden hur långt in du skall klippa.
Är marken plan så måttar du höjden på dig själv. Dvs midja, bröst, huvud eller hur högt du vill ha det.

Sedan är det bara att köra igång och då och då backa bak och kolla så att "linjerna" ser ok ut.

Var inte orolig om du gör någon miss... det växer ut snabbare än vad man tror.
 
Tackar för de tipsen... Då blir de till att slå ner lite pinnar i marekn imorgon o spänna upp murarsnöre.. :)
 
Jag har en räfsa som jag vänder upp och ner, där jag har markerat olika höjder 80cm 100cm osv. Bra att ha vid utfarter och hörn.

Ibland har jag gått fram några meter och klippt ner häcken till rätt höjd, för att ha något att ta sikte på. Saxen blir av nån anledning tyngre och tyngre efter ett tag.

Vatten att dricka är väl bra en sån här dag oxå och... ...passa sladden, specielt när man bara ska fixa en liten kvist som man missat.
 
Glöm inte att klippa så sidorna lutar, så att de nedre grenarna och skotten oxå får l´jus, annars kommer bladen försvinna på de nedre grenarna.
mvh
greenbay
 
galento
greenbay skrev:
Glöm inte att klippa så sidorna lutar, så att de nedre grenarna och skotten oxå får l´jus, annars kommer bladen försvinna på de nedre grenarna.
mvh
greenbay
Jaha,är det därför man ska klippa lite "pyramidformat",tack för tipset.Vi tänkte klippa våran häck snart (amerikansk hagtorn).
 
Pyramidformen gör också att häcken klarar snö bättre, fläks inte sönder lika lätt då.
 
galento
Peterltj skrev:
Pyramidformen gör också att häcken klarar snö bättre, fläks inte sönder lika lätt då.
Ok,bra med ett lärande forum,tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.