kristofer12345
Hej!

Har en obehandlad stålbalk o undrar hur jag får denna rostfri, vilka medel, grund, färg, , galv färg? o denna ska stå ute året runt ..tack!
 
  • Obehandlad stålbalk liggande på betongstenar ute i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad stålbalk i svart med bultar sedd ovanifrån, placerad på betong under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
Nja , men hur gör man detta då, jag tänkte mer något hemmajobb man kan göra?!
 
MultiMan
Både in och utsida måste ju rostskyddas om den ska vara ute. Hammarlack ger tjocka skikt som håller länge och har för mig de har särskild lack för rent järn, men hur ska du isf göra med insidan?

Varmgalv löser båda problemen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Ska du göra det på riktigt är det att leta rätt på en varmgalvare och hoppas att ditt stål har lagom mängd kisel.

Vill man göra nåt själv är det väl bara att börja smeta på diverse rostskyddsmedel och färg.

Både bilar och stålbåtar vill ju undvika rost så de har ju olika system man kan följa.

/ATW
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MultiMan MultiMan skrev:
Både in och utsida måste ju rostskyddas om den ska vara ute. Hammarlack ger tjocka skikt som håller länge och har för mig de har särskild lack för rent järn, men hur ska du isf göra med insidan?

Varmgalv löser båda problemen.
Ja insidan blir svårt men jag kan väll täcka med Hammarbacken o stänga in mot insidan..
 
Instämmer - lämna in den på varmgalvning. Helt klart värt det!
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad kostar varmgalv om man lämnar in på rydsgård tex? Ex smidesräcke till altan/balkong per meter? Någon som har en färsk siffra? Annars skriver jag här när jag tagit in pris.
 
Lämna till industrilackering eller en billackering. Troligtvis vill inge. Billackering göra det men frågan är fri.

Alternativt köper du epoxigrund och sen målar du den med en 2K-färg själv.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
MultiMan
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lämna till industrilackering eller en billackering. Troligtvis vill inge. Billackering göra det men frågan är fri.

Alternativt köper du epoxigrund och sen målar du den med en 2K-färg själv.
Kommer inte rostskydda insidan och troligen inte särskilt mycket billigare, kanske dyrare.
 
kristofer12345
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lämna till industrilackering eller en billackering. Troligtvis vill inge. Billackering göra det men frågan är fri.

Alternativt köper du epoxigrund och sen målar du den med en 2K-färg själv.
Fungerar epoxigrund o sen galv färg kanske ? Kan du länka nån epoxigrund.., jag ska också leta så länkar jag här
 
kristofer12345
MultiMan MultiMan skrev:
Kommer inte rostskydda insidan och troligen inte särskilt mycket billigare, kanske dyrare.
Men om man rostskyddar utsidan kommer det fortfsrsnde oxidera på insidan då?
 
kristofer12345
Ska kag bara ärlig så letar jag snart efter en aluminium skena.. men tvek om den håller 9 m o inte bockas plus den ska glida o hålla tyngd ..
 
Hade funderat på pulverlack om jag var du, galvade stolpar är skitfult :rolleyes:
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men om man rostskyddar utsidan kommer det fortfsrsnde oxidera på insidan då?
Vad är balken till? Ska den stå upp? Kommer toppen att vara öppen? Om den inte är öppen så regn kan komma in lär det ta väldigt lång tid innan den skulle rosta sönder.

Ep är det bästa rostskyddet, och med ett tjockt lager 2K-lack så kommer den inte rosta sålänge ytskiktet inte blir skadat.

Pulverlack är ett alternativ om man vill få någotsånär mycket färg på insidan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.