Hej!

Planerar att bygga ett matbord av bänkskivor till ett uterum då vi inte har hittat det vi letar efter.
Kollat runt på lite olika bänkskivor i olika format, tanken är att den ska vitbehandlas med Osmo dekorvax.

Det första jag funderar på är tjockleken, räcker 26-27 mm eller är det för klent för ett matbord?
Bauahus har något dom kallar arbetsskiva som är 40 mm.
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-2250x600x40mm-raka-kanter-1

Min andra fundering är om bänkskivan behöver vara obehandlad innan man har på dekorvax?
Jag såg att Ikea hade några bänkskivor men dessa var förbehandlade med hårdvaxolja, skulle det gå att stryka på dekorvax på detta?

Och som en följdfråga så undrar jag hur Ikeas "bänkskivor med tjockare faner" står sig mot "rena" bänkskivor i massivt trä?



Tack på förhand! :)



Ramlade över @MasMats snygga lösning som får agera inspiration.
 
Jag använde precis den du länkat till från bauhaus. Fick leta länge efter ett tillräckligt fint ämne. Finns anledning att det inte är A-klassning på virket och därmed pris därefter. 27mm tjock. Känns inte för klen. 2m långa plank. Benen sitter ca 30cm in.

Jag betsade med vit decorbets först, två strykningar.. Tyckte den vita hårdvaxoljan gav för lite vit nyans.
Två lager m vaxoljan som topppskydd efteråt.

Har återvaxat en omgång för att få upp skydd och lyster efter vardagligt familjeliv m två unga gossar som härjar m fart.

Vrålnöjd m konceptet.
 
Jag köpte massiva ekplank och byggde utav det, 45 cm breda.. håll utkik på blocket. Kommer ut partier till bra priser titt som tätt..
 
finns det risk för att en sådan skiva slår sig utomhus (under tak)?
 
J jokkey skrev:
Hej!

Planerar att bygga ett matbord av bänkskivor till ett uterum då vi inte har hittat det vi letar efter.
Kollat runt på lite olika bänkskivor i olika format, tanken är att den ska vitbehandlas med Osmo dekorvax.

Det första jag funderar på är tjockleken, räcker 26-27 mm eller är det för klent för ett matbord?
Bauahus har något dom kallar arbetsskiva som är 40 mm.
[länk]

Min andra fundering är om bänkskivan behöver vara obehandlad innan man har på dekorvax?
Jag såg att Ikea hade några bänkskivor men dessa var förbehandlade med hårdvaxolja, skulle det gå att stryka på dekorvax på detta?

Och som en följdfråga så undrar jag hur Ikeas "bänkskivor med tjockare faner" står sig mot "rena" bänkskivor i massivt trä?



Tack på förhand! :)



Ramlade över @MasMats snygga lösning som får agera inspiration.[bild]
Hur blev bordet? Går i samma tankar då vi köpt ett landställe med jättestor matsal. Skulle vilja ha ett liknande borde 4m långt och kanske 1m brett. Tänker också Osmo hårdvax i ngn ljus nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.