För lite svetsprojekt så vill jag kunna kapa plåt 1-5mm lite grann som man kapar skivor med sänksåg. Googlade runt och hittade nån som kapade med en TS75:a på Youtube men lite osäker om jag vill utsätta min TS55:a för det.
Är det nån som "sänksågar" plåt och har erfarenhet/tips? Funderar på en vinkelslipsjigg annars som passar i FS-skenan men lär ju bli en hel del gnistor som förstör skenan i det fallet.
 
5mm plåt kapar du inte med en såg!!! Klipp eller vinkelslip
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Sticksåg kan väl funka annars?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jodå, utan problem. Här är bara ett exempel: [länk]


[media]
Det var värst!! Så lärde man sig nått nytt
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jodå, utan problem. Här är bara ett exempel: [länk]


[media]
Precis, nått åt det hållet med tungstensklinga eller liknande. Har Evolution CMS210 sedan tidigare för torrkapning av profiler men skulle vilja ha separat såg för plåtarken.

Vinkelslip blir aldrig riktigt bra då det är en helt annan värmeutveckling jämfört med dessa torrkappningar.
 
Hmm, finns en 165mm men klarar bara 3mm. 185mm klarar 6mm stål + det finns skenor.

Hittade dem i UK för ca 1000:- ink frakt.
 
Hilti har en cirkelsåg för metall som klarar dina krav. Det finns säkert fler som har det. Din ts55 med rätt klinga klarar det nog också.
Har kapat 20mm kalksten med min, gäller bara att ha rätt klinga
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hilti har en cirkelsåg för metall som klarar dina krav. Det finns säkert fler som har det. Din ts55 med rätt klinga klarar det nog också.
Har kapat 20mm kalksten med min, gäller bara att ha rätt klinga
Du behöver en såg med lägre hastighet också, kalksten är inte riktigt jämförbart med stål.
 
nanowire nanowire skrev:
Du behöver en såg med lägre hastighet också, kalksten är inte riktigt jämförbart med stål.
Festool har ju ställbart motorvarv
 
Närbild av handen som håller en Bosch handhållen cirkelsåg med metallkapklinga i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just för metall är det igen nackdel med en såg med liten klinga, jag kapar iaf inte speciellt grovt med handklingan utan det är främst längre snitt som är dess styrka. Jmf med plasma eller kaprondell blir det väldigt fina snitt.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Festool har ju ställbart motorvarv
Ok, den går kanske tillräckligt lågt. Om inte så kan man använda mindre klingdiameter än original för att sänka skärhastigheten ytterligare.
 
Hmm, vill gärna klicka hem Evo-sågen men vet att jag har rätt många cirkelsågar liggande redan. Förutom klingan och varvtal, är det nått annat som gör en cirkelsåg lämplig/mindre lämplig att kapa plåt med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.