I vilken riktning är plywood starkast med avseende på dragkraft?
Är det längs med ytans fiberriktningen eller vinkelrätt mot?

Är det stor skillnad beroende på riktning eller ungefär samma?
 
Eftersom plywood är många tunna skivor som läggs omlott, så borde det vara precis lika starkt i båda riktningarna.
 
R
Starkast borde det väl vara diagonalt?

Omedelbart när jag tryckte "skicka" kom jag på att det inte alls är självklart att det borde vara det.

Maximal belastning snett mot fiberriktningen är antagligen mindre än "längs med", men är den större, hälften, mindre än summan av mot-och-med fiberriktningen vid "rak" belastning?

Intressantare fråga än jag först trodde :)
 
Redigerat:
Starkast är plywood parallellt ”fiberriktningen”. Fanéren ligger i varannan riktning så starkast riktning är åt det håll som har flest fanér parallellt ”fiberriktningen”
 
B bossespecial skrev:
Starkast är plywood parallellt ”fiberriktningen”. Fanéren ligger i varannan riktning så starkast riktning är åt det håll som har flest fanér parallellt ”fiberriktningen”
tänkte samma. Hur mycket kan det skilja?
 
Det brukar vara ett udda antal lager i plywood. Detta för att de båda ytskikten skall ha fiberriktningen åt samma håll. Med det är inte alltid som alla skikt är lika tjocka. Jag tror att den styrka som de tvärgående faneren har är försumbar. Så en gissning är att skillnaden är proportionell mot skillnaden i den sammanlagda tjockleken av tvärgående och längsgående faner.

Vad är det som föranleder frågan? Det känns som en lite udda tillämpning att ha ren dragbelastning på plywood.
 
Kul med lite laminatteori!

@Avemo och @bossespecial är helt rätt ute, ett fanerskikt är väldigt mycket starkare i fiberriktningen än tvärs och med ett udda antal skikt blir ytskiktets fiberriktning den starkaste för skivan. Skillnaden blir förstås mindre ju fler skikt skivan har. Om det är böjbelastning blir skillnaden för olika belastningsriktning större eftersom de yttersta skikten tar mer last.

Hittade en intressant artikel här:
https://www.scionresearch.com/__data/assets/pdf_file/0005/59666/NZJFS1431984BIER349_367.pdf

På s. 18 visas en fin sammanställning av provresultat med olika upplägg och belastningstyper i flera riktningar relativt ytlagrets fiberriktning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.