Nån som kan batteridrivna röjsågar?
Funkar bra? Funkar i trädgården?
Nån bra modell som inte är allt för dyr?
Och annan fakta ni kan komma på?
 
Behöver du verkligen en röjsåg om du ska pula i trädgården?
Jag har en trimmer från Husqvarna, närmare bestämt 115 iL. Den är i varje fall väldigt jag nöjd med.
Bor dock i villaområde med 700 m2 fastighet, så jag kan förstår om den inte räcker för alla.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Nja. Ska ju inte ut i skogen utan bara tomten och trädgården så finns det bra trimmar också?
 
Vad är det för vegetation du ska röja?
 
C C.Lundin skrev:
Behöver du verkligen en röjsåg om du ska pula i trädgården?
Jag har en trimmer från Husqvarna, närmare bestämt 115 iL. Den är i varje fall väldigt jag nöjd med.
Bor dock i villaområde med 700 m2 fastighet, så jag kan förstår om den inte räcker för alla.
Jag köpte en likadan trimmer förra året och den fungerar klockrent. Har en tomt på ca 2500kvm med mycket träd, trädäck och annat och ett batteri räcker till allt.

Har också en röjsåg (bensindriven) och den använder jag ifall jag ska slå riktigt högt gräs utmed grusvägen eller rensa sly kring slambrunnen.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Har både och. Använder numera sällan röjsågen utan klarar mig barmen 115L
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Tog nån bild, och ska väl försöka göra gräsmatta så mkt de går. Men räcker med trimmer tror ni
 
  • Trädgård med stenar och ojämnt gräs sedd från ett fönster, potentiellt för gräsmatteskötsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med några gröna partier och en delvis täckt blå trampolin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med gles gräsbeväxtning, fotbollslekställning i bakgrunden och röda hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med spridd vegetation och en stor sten, i förgrunden av skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röjsåg för sly och trimmer för gräs?

Men visst en Husqvarna 530iRXT duger säkert till mycket
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
En kraftig trimmer fixar det,
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Testar trimmar alltså förutom den ni nämner, nån mer som är bra? Batteridrivna.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jag kör ju bara vit/orange (Stihl) på mina röj/motorsågar så borde vara bra även med trimmers. Tyvärr så kostar de lite mera men fungerar år efter, men även Husqvarna är bra.
Kolla deras batteridrivna maskiner vad de kostar, du behöver ju ingen proffsmaskin för din fastighet men en driftsäker och hållbar är alltid bra.
https://stihlgarden.se/batteriprodukter/grastrimmers#399
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jag var den lyckliga vinnaren av en EGO ST1300E här på forumet för att par år sedan. Den är jag väldigt nöjd med!
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Husqvarna eller Stihl är lite sak samma, båda är väldigt bra. Men för en vanlig villaträdgård räcker en 18v i samma serie som verktygen..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Makita DUX60 med tillbehör röjer riktigt högt gräs medan slysaxen tar mindre buskar
[länk]
Kostar en slant men man blir inte missnöjd med orken.
Hur är ergonomin egentligen? Jag har en 18v makitatrimmer med fånigt axelband och har kört en del stihl bensinare med riktigt sele. Den senare är mycket skönare att köra längre perioder trots att den är tyngre.

På bild ser till exempel dur368 mycket bekvämare ut, men jag vill ha stånghäcksaxen så det kanske måste till en kompromiss ändå :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.