Hur är lämpligast att ta hål för att dra in hissband / dragband från en fönstermarkis på utsidan? Ska jag borra precis utanför fönstersmygen så att bandet kan dras genom drevremsan? Eller är risken att det förstör drevningen? Är det bättre att sikta lite längre ut och försöka borra i trä hela vägen, eller är det risk att det försvagar regeln för mycket (enligt instruktionen ska man borra med 10-12 mm borr)?

I vilket fall så går jag ju igenom diffusionsspärren och det blir ett ganska rejält hål som lär bli svårt att täta runt? Risk att fukt kondenserar i konstruktionen? Eller att det sprutar in kall luft på vintern? Huset är från 2013 och mycket tätt i övrigt (man får ta i för att få upp ytterdörren när spisfläkten är på). Är det helt enkelt bäst att låta bli, och ha hissbandet på utsidan (klart mindre bekvämt dock)?
 
S
Om jag inte missminner mig så finns det speciella genomförningar som hålet är i fas mad bandet , du får leta på någon markisfirma
 
Nja, det är en monteringsdetalj på vardera sida väggen som för bandet. Jag har pratat om det här med markisfirman men de var rätt frågande inför min oro. De menade att beslaget på vardera sida ger ett visst skydd och att isoleringen antagligen slöt tätt om bandet så att det inte blev kallras. Eventuella kondensproblem (eftersom man gör hål i diffusionsspärren) tänkte jag inte på att fråga dem om. Men något rör eller liknande för att lägga i hålet nämnde de inte

Jag antar att man kan trycka i ett VP-rör och kanske försöka smeta på det lite fog eller silikon för att täta ytterligare, men det vete fan. Väggen ska vara (inifrån) gips-plywood-ångspärr-regel. Borrar man då bredvid regeln så hänger ju ångspärren fritt mot isoleringen så då lär det inte bli tätt ens runt ett rör (risken är kanske att man trasar sönder ångspärren också?).

Men om man lyckas borra genom regeln så kanske det kan förbli hyfsat tätt eftersom ångspärren ligger pressad mellan plyfan och regeln. Men då ska jag dels hitta av hyfsat i mitten av regeln utan att se den, och sedan borra rakt genom 195 + 45 mm trä. Är det möjligt ens med någon form av stativ eller borrjigg? Det är ju inget som säger att innerväggen är exakt 90 grader mot regeln även om man kan hoppas att det är hyfsat nära?
 
S
Det jag sett är bara rakt ut och inget annat , att sätta ett rör så blir det kallras rakt in med kondens
Hur många hål tror du det finns i ångspärren lite här och där , så de hål du gör blir ingen dramatisk
förändring , det är beslag för att sätta på insida och utsida och de tätar så gått det går
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Tack för input, jag får se hur jag ska göra.
 
Jag står inför samma fråga, hur gjorde du sedan?
 
Jag gjorde genomföringar för ett tag sedan i ett äldre hus med självdragsventilation. Huset är med andra ord redan otätt och ventileras med ouppvärmd luft.

Letade efter 12 mm VP-rör för genomföringen men gav upp och tog till slut 16 mm VP. Borrade utifrån med 16mm borr lite vinklat uppåt ett par centimeter ut från fönsterfodret. När spetsen på borren var igenom borrade jag med 10 mm borr inifrån. Kapade till en bit VP-rör och förde in i hålet. Drog sedan igenom bandet och monterade beslagen invändigt och utvändigt.

Jag valde VP-rör som genomföring för att jag inte vill att isoleringspartiklar ska följa med bandet in.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Det slutade med att jag bara borrade. 10mm tror jag. Siktade mot och lyckades pricka genom regeln vid sidan av fönstret så linan går i trä hela vägen genom väggen så ingen risk för isolering etc. Dessutom ligger ju ångspärren klämd mellan regeln och skivan så jag hoppas att det är en ok punktering av spärren. På insidan av genomföringen sitter också det medföljande beslaget som sluter förvånansvärt tätt mot bandet. Beslaget går också in lite i hålet och jag smetade dit akrylfog innan jag tryckte dit det. Jag har inte uppfattat något läckage alls i vinter. Huset upplevs fortfarande lika tätt, d.v.s. man känner på ytterdörren om köksfläkten är igång när man ska in...

Kan tillägga att jag använde en borrmall. Jag hade en fabriksgjord för rät vinkel men eftersom man vill ha viss lutning utåt så gjorde jag en egen av en stump 45x45. Det tog några försök innan jag fick till ett hål som var vinkelrätt i sidled och med lagom lutning i höjdled (jag satte den långa borren bakvänd i hålet på borrmallen för att ha lite mer att mäta på och mätte med vinkelhake).
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Jag har problem med att bandet som går genom väggen blir blött vid extremt regn och det för då med sig väta till insidan. Så det har blivit lite fuktskadat i tapeten runt hålet. Hur ska jag undvika att det blir såhär? Ska nu renovera rummet så skulle vara härligt om den nya tapeten inte behöver bli fuktskadad direkt...
 
På min är det ett beslag även på utsidan så det ska nog mycket till innan det regnar in. Men i monteringsanvisnigen stod också att hålet ska borras med lite lutning nedåt/utåt så att eventuell kondens rinner ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.