Det där ser ju jättebra ut aka_the_barf! Jag har kört Biltemas 2-pliga kontakt till en grej i båten och har en tång som fixade den där typen av stift rätt bra som jag minns det. Det blir en sväng till Biltema framöver! (y) Måste bara få koll på exakt vad jag behöver, då jag har en bit till närmaste BT-butik.
 
P Paxman skrev:
Det där ser ju jättebra ut aka_the_barf! Jag har kört Biltemas 2-pliga kontakt till en grej i båten och har en tång som fixade den där typen av stift rätt bra som jag minns det. Det blir en sväng till Biltema framöver! (y) Måste bara få koll på exakt vad jag behöver, då jag har en bit till närmaste BT-butik.
Biltema tången fungerar men är helt klart bökig. finns även väldigt små "låsvingar" fram som tången gärna trycker in om den bara ligger lite fel. utan dom sitter stiftet ej kvar. jag lyckades böja ut mina efter ett par försök.
den helsvarta kabeln tror jag att jag köpte på kjell.com
ja har man långt att åka är det värt att planera, jag har bara ca 15 min till min biltema butik med det är extremt drygt när man kommer hem och man glömt något.
rätt nöjd med kabeln den är dessutom ganska mycket bättre än något jag kunnat köpa. glöm inte att plugga hål du inte använder. lim pistolen funkade bra för mig.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
En liten rapport:

Jag hade ärenden i närheten av Biltema och passade på då att köpa på mig lite 3-polliga kontakter. Det var inga problem att klämma stiften med min tång. Knepet är att "förböja" de delar av stiften som ska böjas in och ned mot kabelns kardeler respektive isolering. På så sätt riskerar man inte att de böjer sig utåt (fel håll) när man klämmer till med tången.

Jag hade en rulle förtennt tvåledad kabel från båtinstallation som jag använde. Rött är sällan bra utomhus, men jag tänker mig att kasta på lite jord på kabeln där jag dragit den genom ett par buskage, så den skyddas mot UV-strålning.

Efter tre dagars körning har allt fungerat helt perfekt. Det enda som krävt lite justering är laddningsplattans position i robotens garage. Det är lite tight öppning och det tog några dockingar för att förstå hur roboten kär sista decimetrarna, men jag tror att jag fått ordning på det nu. Det som återstår är att borra hål genom plattorna som garaget och laddningsplattan står på, så jag kan förankra den senare från att röra på sig samt att göra minimala justeringar av begränsningskabeln.
 
Låter perfekt. Min har rullat på i veckor nu och idag kom första stoppet och det var laddstation blockerad.
Men det var snarare så att ladd polerna blivit skitiga av pollen och gräsrester. Den försökte docka flera gånger men efter lätt rengörning verkar den fungera bra igen.
Min ladd station står lite i "skogen" så den har det lite bökigare.
Får se om den behöver en ny plats i framtiden. En platta som du gör låter perfekt.
Blir nog så när tiden tillåter. Just nu är jag mitt uppe i ett garage bygge så andra saker är mest brand släckning för tillfället.
Ska lägga tipsen och klipsen på minnet, tack!
 
Jag kom på en sak som jag ska göra innan det är dags vinterförvaring, då jag kommer ta in både robot och laddstation.

Eftersom det är tre kablar som måste ligga kvar tänker jag kapa dem, kanske någon decimeter från kabelskorna som pluggas in bakpå laddstationen, och skarva in en uppsättning 3-polig BT-kontakt. När laddstationen sedan tas in för säsongen kopplar jag isär skarven och pluggar i en blindkontakt för kontaktstycket som lämnas kvar. Blindkontakten gör jag av en BT-kontakt utan kablar och stift, men som är tätad där kablarna normalt sett kommer ur den. Likadant gör jag med lågströmskabelns kontakt. Detta gör att alla kontakter är väderskyddade, och förhoppningsvis ger 100%-ig kontakt när roboten ska komma ur sitt ide efter vintern. Jag använder också lite Corrosion-X på alla kontakter. (Kolla det här klippet på Youtube! (y))

(Märks det att jag är lite allergisk mot glappkontakt pga dåliga kontakter? :geek:)
 
Billig begränsningskabel finns på Ullared/GKs använder den till vår Husqvarna dräng
 
A aka_the_barf skrev:
Min har rullat på i veckor nu och idag kom första stoppet och det var laddstation blockerad.
Men det var snarare så att ladd polerna blivit skitiga av pollen och gräsrester. Den försökte docka flera gånger men efter lätt rengörning verkar den fungera bra igen.
Var det kontakterna på laddstationen eller på roboten som blivit skitiga?
 
P Paxman skrev:
Var det kontakterna på laddstationen eller på roboten som blivit skitiga?
Det var mest skitigt på roboten men den hade nog kletat av sig på laddstationen så man måste rengöra båda delar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.