Har en vintergrön liguster jag försöker få fart på, har markduk och sjösten i botten men ska nu röja bort all sten, dra markduken åt sidan och köra ner 2-3cm kogödsel (sen lägga tillbaka duken). Stenen får vara så använder jag den till annat för att kunna repetera processen nästa vår. Eller markduk, svart tät ogräsduk, släpper igenom vatten.

Jag funderar på att gå loss med högrepen och sticka/vicka fram hål emellan plantorna och på sidorna innan jag har på kogödsel.

Kan det hjälpa?
Strunt samma...?
Kan det vara negativt?

Tänkte även fortsätta med flytande växtnäring resten av sommaren typ var 10-14e dag, men kan det bli för mkt?
 
Om du lyfter på markduken så är jorden som en hård sula under. Inga nedbrytare som tar hand om avfallet, inga maskar eller andra småkryp trivs under markduk. Om det inte finns ett djurliv som bryter ner det organiska avfallet blir det också dåligt med näring i jorden, dessutom syrefattigt pga den kompakta jorden. Det går bra några år men sedan signalerar växten att något är fel - markduken.

Jag har aldrig förstått hur man kunnat introducera något så skadligt som markduk i våra trädgårdar men det har varit framgångsrikt. Det bryter ju kretsloppet och utan det livsviktiga kretsloppet tynar växterna bort till slut. Ett fungerande kretslopp där svampar, bakterier, mikroorganismer, småkryp och maskar, alla med sin givna plats tillverkar matjord och näring och luckrar jorden dygnet runt är det som gör odling möjlig.
Ta bort markduken och ge din buske en chans att rehabilitera sig.

Gödsel ges när växterna är på tillväxt, alltså vår och försommar. Därefter skall växtligheten börja förbereda sig för vintern och sen gödsling kan orsaka skador. Själv brukar jag ha midsommar som slutdatum men någon vecka hit eller dit spelar ingen roll.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om du lyfter på markduken så är jorden som en hård sula under. Inga nedbrytare som tar hand om avfallet, inga maskar eller andra småkryp trivs under markduk. Om det inte finns ett djurliv som bryter ner det organiska avfallet blir det också dåligt med näring i jorden, dessutom syrefattigt pga den kompakta jorden. Det går bra några år men sedan signalerar växten att något är fel - markduken.

Jag har aldrig förstått hur man kunnat introducera något så skadligt som markduk i våra trädgårdar men det har varit framgångsrikt. Det bryter ju kretsloppet och utan det livsviktiga kretsloppet tynar växterna bort till slut. Ett fungerande kretslopp där svampar, bakterier, mikroorganismer, småkryp och maskar, alla med sin givna plats tillverkar matjord och näring och luckrar jorden dygnet runt är det som gör odling möjlig.
Ta bort markduken och ge din buske en chans att rehabilitera sig.

Gödsel ges när växterna är på tillväxt, alltså vår och försommar. Därefter skall växtligheten börja förbereda sig för vintern och sen gödsling kan orsaka skador. Själv brukar jag ha midsommar som slutdatum men någon vecka hit eller dit spelar ingen roll.
Ja, jag läste lite liknande åsikter nu när jag surfar runt, hittat liknande frågor på andra forum men inga riktiga svar, men det du skriver låter riktigt rimligt.

Jag vet inte om jag ens sett någon "marknadsföring" om det som jag gått på men hittade det på någon "nybörjarguide" och tänkte att kanon, ogräs konkurerar med växterna och detta förhindrar ogräs.

Då åker den bort helt, jag har inget emot att krypa runt och rensa tills häcken täcker botten-ytan bättre.

Frågan är hur man gör med den antagligen hårda kakan under häcken, antagligen en rätt bra ide att gå på med grep då och försöka luckra upp det lite, få ner luft osv.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det behövs antagligen ingen marknadsföring längre, det har blivit så vanligt och så självklart och den moderna människan har glömt hur beroende vi är av ett fungerande kretslopp. Alla plastpåsejordar till trots men fortfarande är det så att människan inte kan tillverka matjord, det gör alla dessa miljoner levande organismer där under jorden. Och så är det ju det där med ogräset..

Visst, du kan hjälpa till genom att luckra upp jorden men du måste locka naturens medhjälpare till platsen och då är det mat som attraherar. Allt organiskt avfall är bra, löv, gräsklipp, flisade grenar eller annat som skulle hamna på komposten annars.

Lycka till, det kommer att fungera fint även om det kan ta lite tid. Naturen är långsam av sig.
 
A Abies koreana skrev:
Det behövs antagligen ingen marknadsföring längre, det har blivit så vanligt och så självklart och den moderna människan har glömt hur beroende vi är av ett fungerande kretslopp. Alla plastpåsejordar till trots men fortfarande är det så att människan inte kan tillverka matjord, det gör alla dessa miljoner levande organismer där under jorden. Och så är det ju det där med ogräset..

Visst, du kan hjälpa till genom att luckra upp jorden men du måste locka naturens medhjälpare till platsen och då är det mat som attraherar. Allt organiskt avfall är bra, löv, gräsklipp, flisade grenar eller annat som skulle hamna på komposten annars.

Lycka till, det kommer att fungera fint även om det kan ta lite tid. Naturen är långsam av sig.
Det där är ändå intressant, för samtidigt som du skriver det och jag tänker, igen, självklart, logiskt och rimligt, så läser man även här och där att gräsklipp, löv med mera måste bort bort bort från nyetablerad häck, nedbrytningen konkurerar om näring i jorden osv har jag läst både här och där. Korkat, eller kanske rätt typ 1 år sedan fel? Oavsett blir man lite luddig i huvudet.

Detta är min första häck & tomt, tur man är bra på annat antar jag, men man lever så länge man lär :)

Bra tips, tror jag ska snabba upp mina planer på att skaffa en egen varmkompost så man kan få till lite eget bränsle.
 
Svarar på mitt eget inlägg men funderar på om man kanske ska fräsa ner lite biokol i det hela, för att försöka hjälpa till någorlunda naturligt... hmm.
 
G GustavL skrev:
Det där är ändå intressant, för samtidigt som du skriver det och jag tänker, igen, självklart, logiskt och rimligt, så läser man även här och där att gräsklipp, löv med mera måste bort bort bort från nyetablerad häck, nedbrytningen konkurerar om näring i jorden osv har jag läst både här och där. Korkat, eller kanske rätt typ 1 år sedan fel? Oavsett blir man lite luddig i huvudet.
Det sker en kväveförlust vid nedbrytning av organiskt avfall, inte en allmän näringsförlust. Det är ju såhär naturen fungerar, skulle kvävet minska i jorden varje år när höstens löv faller över marken skulle det snabbt uppstå en stor kvävebrist i naturen. Det här är komplicerade processer men jag har förstått det så att kväveförlusten vid nedbrytning är tillfällig och i våra odlingar är det ju inget problem att tillföra extra kväve om det behövs.
Att tillföra organiskt material till jorden är ju i första hand att förbättra jordstrukturen och öka mullhalten. I samtliga jordar främjas jordens mikroliv av en hög mullhalt, mikroorganismerna tuggar sönder och bryter ner växt- och djurrester till organiska näringsämnen som växterna kan tillgodogöra sig.

En jord utan mikroorganismer är tämligen steril och livlös. Det är vad som sker med jorden under markduken. Växter behöver så mycket mer än vatten och näring för att växa, frodas, bära frukt och skydda sig mot skadeinsekter och sjukdomar.
 
Har lyft på ett antal markdukar för att gräva kabel under och där är gott om insekter i jorden. Ser man bara till att kunna lyfta duken och tillföra organiskt material så lever jorden under i allra högsta grad, som sagt så släpper duken igenom både luft och vatten och vi vet ju att maskar trivs där det mörkt. Så att kategoriskt hävda att markduk innebär död jord håller inte.
 
Claes Sörmland
G GustavL skrev:
Det där är ändå intressant, för samtidigt som du skriver det och jag tänker, igen, självklart, logiskt och rimligt, så läser man även här och där att gräsklipp, löv med mera måste bort bort bort från nyetablerad häck, nedbrytningen konkurerar om näring i jorden osv har jag läst både här och där. Korkat, eller kanske rätt typ 1 år sedan fel? Oavsett blir man lite luddig i huvudet.
Vid nyplantering av häckar så är det värdefullt att hålla jorden öppen och lucker i några säsonger genom mekanisk luckring och rensning. Detta eftersom de unga plantorna har ett mindre rotsystem som gynnas av en stabil miljö avseende vattentillgång. Luckringen hindrar avdunstning och underlättar för regnet/vattningen att tränga ned i jorden. Gräs är riktigt hemsk på att stjäla vattnet som finns ytligt i jorden. Och det svenskaste av allt svenskt: täckbark på jorden blir lätt som en hård vattenavstötande kaka som dessutom binder upp kväve i jorden.

Efter några säsonger är plantorna etablerade med stora rotsystem och då spelar luckringen, inväxande gräs och täckbark ingen större roll för häckens välmående.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland
F faf skrev:
Har lyft på ett antal markdukar för att gräva kabel under och där är gott om insekter i jorden. Ser man bara till att kunna lyfta duken och tillföra organiskt material så lever jorden under i allra högsta grad, som sagt så släpper duken igenom både luft och vatten och vi vet ju att maskar trivs där det mörkt. Så att kategoriskt hävda att markduk innebär död jord håller inte.
Jag tror man får skilja på vad som är optimalt och vad som är acceptabelt. Man få häckar och träd att växa i stenstadens begränsade och grusiga jordvolymer nästan helt täckta av asfalt och betongplattor. Inte en maskjäkel. Men det är sällan optimalt från växtens perspektiv.

Lite samma sak med markdukar, det brukar funka men över åren minskar jordens mullhalt om man inte gör som du säger, lyfter på duken och tillför mull. Min erfarenhet är att efter några år är duken skör och inte sällan integrerad med jorden och omgivande rötter. "Att lyfta på duken" är ett litet helvete.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ja blir väl inte ett toppenjobb men värt det.
Vi behövde gräva bort en sektion av häcken tidigare i vår (inte pga häckens hälsa, helt annan anledning...) och det som kändes bra med det var ju mängden mask som ändå fanns i jorden.
Detta var iof från det skuggigaste partiet på tomten som även vetter mot en gammal skogstomt med stora granar & tallar vilket inte finns på resten av vår tomt... men ändå, inte helt död mark än!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.