Hej!

Köpt ny blandare och tänkt byta. Bild 2 är gammal blandare och bild 3 är ny blandare. Blandaren passar i befintliga anslutningar(Bild 1) men blir osäker eftersom de ser så olika ut. Är det säkert att montera nya blandaren som det ser ut eller behöver jag köpa till något?

Tack på förhand!

Befintliga vattenanslutningar med gängade ändar för att montera en köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1
Två flexibla vattenanslutningsslangar med metallväv på en blå trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Två metalliska flexibla vattenanslutningsslangar på lila textilmatta, jämförelse för blandarinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3
 
hur ser det ut under muttrarna på bild 2?
 
Lite osäker, har skruvat ihop den gamla igen. Rätt säker det var nån typ av klämring.
 
Bild från beskrivningen som inte gör mig mycket klokare.

Teknisk illustration av verktyg och delar med specifikationer och symboler för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När man monterar en blandare som har muttrar så är det en packning i muttern. Den packningen ska klämmas ihop mellan 2 plana ytor, då blir det tätt. Är en av ytorna konad så kan den skära sönder packningen.

Två metallmuttrar för blandare, en med plan yta och en med konad yta, placerade på anteckningspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du skillnaden, vänstra har en plan yta och den högra en konad.

Första bilden du laddade upp så ser man att du har en plan yta på kopplingen, så du ska kunna montera på blandaren direkt!
 
ådal ådal skrev:
När man monterar en blandare som har muttrar så är det en packning i muttern. Den packningen ska klämmas ihop mellan 2 plana ytor, då blir det tätt. Är en av ytorna konad så kan den skära sönder packningen.

[bild]
Här ser du skillnaden, vänstra har en plan yta och den högra en konad.

Första bilden du laddade upp så ser man att du har en plan yta på kopplingen, så du ska kunna montera på blandaren direkt!
Ok jag förstår, det verkar solklart. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
D Daniel Kron skrev:
Ok jag förstår, det verkar solklart. Tack för hjälpen!
Gick det bra?
 
Absolut! Tätt och fint!
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.