app eller fjärrkontroll i olika varianter från somfy

Grön Somfy fjärrkontroll med knappar för upp/ned och my-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Somfy-fjärrkontroll med up- och down-knappar samt my-funktionsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
app eller fjärrkontroll i olika varianter från somfy

[bild] [bild]
Går det på en markis som inte har befintlig fjärr eller måste jag ha någon slags transmitter eller dylikt?
 
Den vanliga fjärren (gröngul) kan jag styra 3 markiser, takmarkis + 2 st vertikalmarkiser på ovanvåning.
Den andre är för att tanten har den sidan om sängen, och kan styra vertikalmarkisen, hon tycker ej om appstyrning.
För appen behövs Tahoma nätverk kontroll
 
JanneJanne123
Z-wave och Fibaro roller shutter.
 
Bäst förutsättningar är om du har Somfy eller om du har en knapp på väggen utan fjärrkontroll alls.
 
Om jag ska styra resten av huset med Philips Hue, kan man koppla markisen till den appen då? Alternativt Ikeas trådfri
 
Somfy och Velux KLF200, den senare för att styra med hjälp av datorn. Funkar bra, men är speciella markiser med io-homecontrol inbyggt. Det är det jag använder. Styrningen sker med solposition och utomhustemperatur i home assistant
 
T
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Z-wave och Fibaro roller shutter.
Jag hittar Fibaro roller shutter 2 resp 3. Vet du om de kan vara utomhus? Så slipper man ha en kabel på insidan.

Hur styrs den? Tänker att om man trycker på en knapp, ger en signal, för att köra ut markisen så bör den gå till ett visst läge innan markisens längd tar slut. Man behöver kunna stoppa den i ett visst läge. Med nuvarande system som vi har med en trådad återfjädrande knapp behöver vi hålla inne knappen tills vi tycker det har rätt läge. Hur kan detta fungera med en fjärrkontroll eller digital trådlös brytare på väggen?

Jag är helt novis när det gäller trådlösa prylar, är på väg in på det fältet, och det finns så mycket att försöka hitta bland. Tackar för all input.
 
T tte skrev:
Tänker att om man trycker på en knapp, ger en signal, för att köra ut markisen så bör den gå till ett visst läge innan markisens längd tar slut. Man behöver kunna stoppa den i ett visst läge.
Hur fungerar det nu? Vad händer om du aldrig släpper knappen?
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur fungerar det nu? Vad händer om du aldrig släpper knappen?
Markisen stannar i ändläget.
 
JanneJanne123
T tte skrev:
Jag hittar Fibaro roller shutter 2 resp 3. Vet du om de kan vara utomhus? Så slipper man ha en kabel på insidan.
Har hört folk som har satt den i dosa utomhus, men då jag ändå har jalusibrytarna inomhus har jag valt att sätta pucken bakom dem. Vill ha fysiska brytare nära fönstret så att man enkelt kan styra markisen manuellt om man inte vill leta fjärrkontroll eller använda appen.

Pucken är inte specad för låga temperaturer men har sett att folk har löst detta genom att ha en värmekabel i dosan.

T tte skrev:
Hur styrs den? Tänker att om man trycker på en knapp, ger en signal, för att köra ut markisen så bör den gå till ett visst läge innan markisens längd tar slut. Man behöver kunna stoppa den i ett visst läge. Med nuvarande system som vi har med en trådad återfjädrande knapp behöver vi hålla inne knappen tills vi tycker det har rätt läge. Hur kan detta fungera med en fjärrkontroll eller digital trådlös brytare på väggen?
Med rollershutter 2 som jag har räcker ett tryck på knappen för att köra markisen till ändläget eller upp från ändläget. När man installerar pucken första gången kör man en automatisk kalibrering som lär pucken var ändlägena är. Vill man stoppa markisen på väg ut klickar man en gång på någon av knapparna och då stannar markisen.

I appen till mitt hemautomstionssystem (OpenHAB) har jag följande kontroller att jobba med:
Skärmdump av hemautomationssystem i OpenHAB-app med kontroller för belysning och markiser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tte skrev:
Markisen stannar i ändläget.
Då har du ultimata förutsättningar för att styra den med Fibaros roller shutter.
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då har du ultimata förutsättningar för att styra den med Fibaros roller shutter.
Jag har nu pratat med Somfy. Han förklarade så här (hoppas jag kan återge det bra):
Somfys motor går så länge ena fasen är 1 (dvs man har klickat på knappen ON),
när den når ändläget på markisen så stannar motorn.
Den kan max belastas under 5 min.
Motorn kan skadas om fasen fortsätter vara 1 och inte bryts.
Därför är deras mottagare programmerad så att den bryter strömmen efter 3 min, även om man inte klickar på stopp.

Går det att programmera Fibaro roller shutter så?
 
När man kalibrerar Fibaros puck så slår den på strömmen till markisen. Samtidigt så mäter den här mycket ström markisen drar och mäter tiden.

Eftersom en motor som går drar mycket mer ström än en som står still så kommer pucken sen veta hur lång tid det tar för markisen att åka in/ut. På så sätt så kan man även välja att köra ut halvvägs (den räknar alltså tid, inte sträcka).

Så ja, markisen kommer bara få spänning så länge den är på väg in/ut. Sen bryter den strömmen.
 
  • Gilla
tte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.