Jag håller på att planera för ett lösvirkeshus i 1700-talsstil. Granitgrund är av olika skäl uteslutet, tanken är att istället mura upp grunden med Leca för att sedan "yxa" den och till sist slamma ytan för att på så sätt få ett gammalt utseende. Grundläggningen vill jag ha till platta på mark, huset står i en slutning, omgivet av berg. Placeringen gör att det är gott om vatten i marken=dränering. Problemet eller snarare det som frågan gäller är att marken sluttar ca 1m mellan olika långsidorna. Jag har då tänkt mig att mura upp ena långsidan ca 40cm hög och den andra långsidan ca 1,4m hög. Muren placeras på en förgjuten vot, ca 40cm bred. Fylla upp innanför Lecamuren med singel, 16-32mm, och sedan isolera som vanligt. Har pratat runt med mycket branschfolk, men ingen har sett något liknande. Finns det några som har synpunkter på lösningen??
 
Du vill mura upp en grund för att sedan gjuta en platta i toppen - detta görs ibland när endel av plattan kommer lite högt i stället för att fylla upp marken.
Fundera på att fuylla upp med lös leca i grunden - då behöver du ingen annan isolering.
Börja inte hugga i lecan!!!
Antingen gör du mönstret i putsbruket - bygg upp det i många påslag... eller mura upp granit utanpå lecan som dekoration.
Låt då syllen gå ut lite i fria luften så att det blir en snygg anslutning mellan granit och fasad.
Sulan (vot är en förtjockning av plattan under ställen där man tar ner last) bör på platser med dåliga marförhållanden vara 600 bred, men kolla med geotekniker!
Lösninger är lite dyr, men tekniskt helt ok!
 
Tackar för det!! Verkar ju som om du vet vad du pratar om! Kanske kan jag göra så att jag singlar upp en del och sedan "isolerar" med lösa lecakulor. Ska luska lite mer i det!
 
Skall du ha en leverans av leca (den komer löst på lastbil, och du kan få den blåst på plats) så blir det inte billigare med singel (tänk på att jämföra kbm mot kbm, inte ton mot kbm) du kan få 120kbm i en leverans!!!
Naturligtvis har du singel som dränerande skikt under sulan och runt dräneringen!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.