Hej alla experter! Jag ska sätta begränsningskabel för Husqvarna Automover 315. Funderar på att driva in förzinkade metallrör under en stensatt entrégång för att slippa bryta upp och lägga tillbaka stenarna. Min fråga är om det kommer skärma av kabeln så att klipparen inte känner av den tillräckligt. En annan fråga är vad som är bäst: Så långt mellan begränsningskablarna som möjligt under plattorna eller skapa en smalare korridor. Plattorna ligger i nivå med gräset ska sägas, samt att det även kommer behöva dras en guidekabel under stengången, alltså totalt tre kablar/rör. Tacksam för era kloka tankar!
 
Inga metallrör.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Kan du inte driva in röret och sedan trä i en pemslang i det och sedan ta bort röret? Pemslangen har garanterat också ett längre liv under jord och jag vet av erfarenhet att klipparen känner av kabeln.
Ju smalare passage du gör desto mer sällan kommer klipparen hitta igenom den under klippning så du får programmera klipparen att börja klippa på båda sidor om passagen. Säkert inget problem.
En skiss över tomten gör det enklare att komma med konkreta tips:D
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Jag skulle inte bli förvånad om det funkar även med järnrör. Magnetfält skärmar man inte bort helt lätt.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Ofta kan man även ta ett VPrör, spetsa till det och vrida in det i marken.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om det funkar även med järnrör. Magnetfält skärmar man inte bort helt lätt.
Sant men jag skulle inte testa. Eller testa först ovan mark för att se effekten.
 
  • Gilla
MastrUsr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.