Hej, har en gräsmatta som ser ut på detta vis. Fläckvis inte grön alltså, och gräset (det lilla som finns) växer knappt. Hur gör jag bäst och enklast detta till en frodig grön oas av välväxande gräs igen?

Växtplatsen är väldigt dränerande jord med lite gran/Björk på eller i anslutning till gården

kan man slänga ut nya gräsfrön bara och de tar sig, eller räcker det med gödning så repar sig befintligt och sprider sig, eller måste man lägga ett tunt lager matjord och så nytt i?

Tar tacksamt emot förslag.
 
  • En gräsmatta med fläckvis gult och tunt gräs mot en bakgrund av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det kommer bli bättre bara av att vänta, våren har ju varit lite kylig så gräset har nog inte riktigt kommit igång ännu.
En bra början är nog annars att gödsla en gång och vattna mycket, åtminstone när det är torrt.
Räcker inte det så kan man ju stödså och toppdressa i nästa steg.
 
M Maximarcus skrev:
Jag tror det kommer bli bättre bara av att vänta, våren har ju varit lite kylig så gräset har nog inte riktigt kommit igång ännu.
En bra början är nog annars att gödsla en gång och vattna mycket, åtminstone när det är torrt.
Räcker inte det så kan man ju stödså och toppdressa i nästa steg.
Detta har tyvärr inte med våren att göra. Såg lika ut förra året med, men då hade jag ej skaffat robotklippare så då ville jag ej ha fart på gräset
 
Ok!
Lite toppdress blandat med frö på de ”kala fläckarna” då kanske? Och så vattna!
 
N Nygge72 skrev:
Hej, har en gräsmatta som ser ut på detta vis. Fläckvis inte grön . . .räcker det med gödning så repar sig befintligt och sprider sig, eller måste man lägga ett tunt lager matjord och så nytt i?. . .
Hur har det gått? Gödslat? Skulle i denna situation kört över med vertikalskärare för att dra bort dött material, klyva rötter och göra plats åt dressjord och frön.
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Hur har det gått? Gödslat? Skulle i denna situation kört över med vertikalskärare för att dra bort dött material, klyva rötter och göra plats åt dressjord och frön.
Har ej börjat med detta projekt ännu
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.