Jag vill leda bort vattnet från takavvattningen bort från huset för att källaren ska bli torrare. Idag rinner vattnet rakt ner vid fasaden, så den invändiga källarmuren får färgsläpp.

Jag tänker mig att gräva ner avloppsrör från där stupröret går ner vid husväggen och leda bort vattnet på frostfritt djup bort från huset. Det finns inget dagvattensystem, så jag måste infiltrera ner vattnet i backen på nått sätt.

Hur ska man dimensionera så att man får bort vattnet som rinner ner i röret?
Måste man ha en stenkista?
Hur stor stenkista måste man ha per kvadratmeter takyta?
Kan man låta avloppsröret gå ut i en perforerad dräneringsslang? Hur lång måste den isåfall vara, hur mycket vatten per tidsenhet klarar den per meter slang?
Var hittar man information om detta?
 
Fulkemisten
Dimensionen beror på två saker, dels markens beskaffenhet med avseende på infiltrationsförmåga och takytan. Takytan är det lätta. 1 mm regn ger 1 liter per kvadratmeter, ett tak på 100 kvadratmerer ger alltså 3 kubikmeter om det kommer 30 mm regn, det är rätt mycket och så stor behöver inte kistan vara, däremot behöver den kunna svälja det under typ 24 h.

Jag har så kallade dagvattenkassetter som ser ut som stora plastbackar eller vad man ska säga, de kan ta emot i princip hela sin volym och brukar ligga på kanske 150 liter stycket, dessa är att föredra framför en klassisk stenkista tycker jag.

Gräv en grop och kolla där du ska ha kistan, lera infilterar knappt något alls och sand väldigt bra, mo någonstans däremellan. Kistan behöver inte ligga så djupt, någon meter till botten, gräv således en så djup grop och mätta den ordentligt med vatten, fyll upp och fyll på under några timmar allteftersom det rinner undan, det kommer gå långsammare och långsammare. Mät sedan hur långt vattnet sjunker på en timme i mm, detta mått gånger bottenytan i kvadratmeter är det minsta antal liter kistan kommer svälja per timme, sidoytorna gör också sitt åt infiltrationen så jag skulle nästan dubbla måttet men det blir en grov uppskattning. Mer sidoyta ger bättre infiltration, således är det bättre att lägga t ex fyra kassetter i rad än i fyrkant.

Vad gäller röret så behöver det inte ligga på frostfritt djup, någon halvmeter under markytan och mynna i toppen på kassetterna brukar bli bra. Försök också lägga infiltrationen så långt från husväggen som möjligt, jag tror man brukar säga minst 5 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.