Hej på er alla...
Jag undrar om ngn vet vad som gäller när brunnsborraren med sin väääldigt tunga lastbil kört sönder vägen till torpet. Borde inte en erfaren herre som borrat brunnar på landet möjligen ha kompetens att bedöma huruvida lastbilen klarar att köra....med hänsyn tagen till vädelek, årstid och övriga betingelaer. Till saken hör att han varit där och borrat en gång men behövde trycka brunnen för att få erforderlig mängd vatten. Med andra ord, han visste ju vad han begav sig in på.
Så vad tror ni.....är det bara att hosta upp de 25-30.000 kr som det kommer att kosta att återställa vägen. Lite putt blir man ju också att herrn inte hört av sig och berättat att vägen gått sönder.
Är jag ute på djupt vatten här ? :)

Tacksam för synpunkter
 
Om du har sagt att han ska köra in är det inte hanns uppdrag att bedöma bärighet.
Hade det blivit bättre om han vägrat komma till dig?
 
Appendix Appendix skrev:
Om du har sagt att han ska köra in är det inte hanns uppdrag att bedöma bärighet.
Hade det blivit bättre om han vägrat komma till dig?
Tack för din synpunkt,
Jag är själv i Gbg och kan alltså inte bedöma vägen härifrån. Men vi har diskuterat och påtalat vikten av att vänta tillräckligt längre så att tjälen gått ur marken. Hade han vägrat att köra in hade jag varit tacksam...:
 
B bälsåstorparn skrev:
Tack för din synpunkt,
Jag är själv i Gbg och kan alltså inte bedöma vägen härifrån. Men vi har diskuterat och påtalat vikten av att vänta tillräckligt längre så att tjälen gått ur marken. Hade han vägrat att köra in hade jag varit tacksam...:
Ja. Jag förstår du är bitter. Men det ger inte dig rätt :)

Nu kommer du ju med mer info som tjäle osv. Om det är en så dålig väg (vilket det verkar som) så får du ju såklart boka aktiviteter till sommaren om du inte själv kan besiktiga vägen innan.
Kort sagt. Beställer du en tjänst till en fastighet är det ditt ansvar. :)

Edit: i vägsamfälligheten här är det mitt ansvar som fastighetsägare om jag beställer tunga transporter som sätter sönder vägen när det är tjällossning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vänta nu..
Du har beställt brunnsborrning till din fastighet och du vet att det krävs tung lastbil för detta?
Om du vet att du har en dålig väg och att den inte klarar av den sortens trafik under vissa delar av året så får du väl såklart se till att beställa det vid en annan tidpunkt eller ta med i upphandlingen att det ska göras under en viss period.

Ur leverantörens synvinkel så finns det ju en överhängande risk att det skapats en annan tråd med titeln "borraren vägrar köra in till fastighet men fakturerar ändå framkörningsavgift osv" om han hade avbrutit uppdraget.

Sen förstår jag såklart att det är sura pengar men det får nog tyvärr hamna på erfarenhetskontot.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Idealt sett hade han vägrat köra för att vägen var för dålig och så hade du fått betala en slant för bomkörningen och inget vatten.

Det är ju tyvärr så att det beror mycket på vädret om det funkar att köra på sådana här vägar, så man får lte lite på entreprenörens känsla. Funkade sådär i det här fallet, tydligen.
 
B bälsåstorparn skrev:
Hej på er alla...
Till saken hör att han varit där och borrat en gång men behövde trycka brunnen för att få erforderlig mängd vatten. Med andra ord, han visste ju vad han begav sig in på.
Vad hände första gången, körde han sönder vägen då också, eller höll den?
 
K kindvall skrev:
Vad hände första gången, körde han sönder vägen då också, eller höll den?
Då höll vägen...
 
B bälsåstorparn skrev:
Då höll vägen...
Fanns det något som tydde på att den inte skulle hålla nästa gång, eller hade du varnat honom om vägens bristande bärighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.